WLTP? Wat is dat?

Vanaf september 2018 geldt dat alle nieuw op de markt gebrachte personenauto's getest zijn met de nieuwe WLTP-testmethode. WLTP is een sinds september 2017 geïntroduceerde wereldwijd gestandaardiseerde testmethode voor het vaststellen van het brandstofverbruik en de uitlaatgasemissies.

productiestop_door_WLTP.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Meer duidelijkheid dankzij de WLTP.

Hoeveel verbruikt een auto? Deze vraag kan met de gestandaardiseerde WLTP-rijcyclus nu beter beantwoord worden. De test voor het meten van het brandstofverbruik vindt namelijk plaats onder omstandigheden die meer lijken op de dagelijkse praktijk. Per 1 september 2017 heeft de WLTP de NEDC-standaard vervangen.

WLTP staat voor Worldwide Harmonized Light-Duty Test Procedure. Dat betekent zoveel als "wereldwijd geharmoniseerde testmethode voor personenwagens en lichte bedrijfswagens" en beschrijft een nieuwe testmethode voor het bepalen van het brandstofverbruik en de emissiewaarden van een auto. De methode is gebaseerd op de werkelijke rijgegevens van automobilisten overal ter wereld. Hierdoor kan voortaan ook onder laboratoriumomstandigheden een autorit worden gesimuleerd die de werkelijkheid dichter benadert. De WLTP houdt niet alleen rekening met verschillende situaties en snelheden, maar ook met de optionele uitrustingen en de gewichtsklasse van een auto.

In onderstaand filmpje van de RAIVereniging wordt een en ander heel helder uitgelegd.

Goede redenen voor de WLTP

Het verbruik van een auto kan afwijken van het door de fabrikant opgegeven verbruik. Dat is waarom er altijd kritiek is geweest op de verbruikscijfers die met de NEDC-test zijn vastgesteld. Dit komt doordat het werkelijke verbruik sterk afhangt van het rijgedrag en van de uitrusting van de auto. Wordt de auto veel gebruikt in de stad, op buitenwegen of op de snelweg – dat is allemaal bepalend voor het brandstofverbruik. De theoretische testparameters van de NEDC-rijcyclus houden onvoldoende rekening met deze verschillen. Daarom wordt de rijcyclus nu onder dynamischere omstandigheden uitgevoerd, die gebaseerd zijn op wereldwijd verzamelde statistische rijgegevens. Tot de nieuwe testparameters behoren een sterkere acceleratie, een hogere gemiddelde snelheid en een hogere topsnelheid. In plaats van een rit in stadsverkeer en een rit buiten de bebouwde kom te simuleren, wordt de auto nu in vier fasen met verschillende snelheden getest. 

Wat is nieuw bij de WLTP-test

Na een koude start wordt er op de rollenbank in vier snelheidsbereiken gemeten: tot 60, tot 80, tot 100 en boven 130 km/h. Elke fase omvat een opeenvolging van sterk accelereren en remmen. De topsnelheid is 10 km/h hoger dan bij de NEDC-test. Bovendien is de gemiddelde snelheid met ca. 47 km/h eveneens beduidend hoger (voorheen ca. 33 km/h). In de testruimte heerst een temperatuur van 23 °C. Bij de NEDC was dit 20 - 30 °C. De totale WLTP-rijcyclus duurt ongeveer 30 minuten, de NEDC-rijcyclus slechts 20 minuten. Ook de rijafstand is met 23 in plaats van 11 kilometer meer dan verdubbeld. Anders dan bij de NEDC-test wordt bij de WLTP-test rekening gehouden de invloed van optionele uitrustingen op het gewicht, de aerodynamica en het energieverbruik (ruststroom). Optionele uitrustingen die stroom verbruiken, zoals de airconditioning of de stoelverwarming, blijven, net als bij de NEDC-meting, tijdens de test uitgeschakeld.

Hoe speelt Century in op de WLTP

Vanaf modeljaar 2019 (medio 2018) zijn alle nieuwe auto's WLTP getest. Voor diverse modellen verandert er weinig maar er zijn ook modellen waarbij de CO2 classificatie hoger gaat uitvallen en dus in aanschafprijs duurder worden.

Wij zijn om die reden nu al steeds extra modellen aan het inkopen zodat wij u maximaal kunnen laten profiteren van de huidige prijsstelling. Benieuwd naar ons aanbod? Klik op onderstaande button of kom gerust langs in een van onze showrooms.

Bekijk voorraad nieuw