Zes koelingssystemen in plaats van één
Een conventioneel aangedreven Dakar-auto beschikt over twee belangrijke componenten: de interne verbrandingsmotor en de transmissie. De Audi RS Q e-tron daarentegen heeft een elektromotor op de vooras, een elektromotor op de achteras, een hoogvoltageaccu en een energie-converter. Elk van deze componenten vergt een eigen koelingssysteem. Dat betekent dat in tegenstelling tot een enkel koelingssysteem voor conventionele auto’s de Audi RS Q e-tron er liefst zes aan boord heeft, inclusief de intercooler voor de TFSI-motor en het aircosysteem voor de bestuurder en navigator.
Tijdwinst in service
Een extra uitdaging voor Audi Sport vormt het plaatsen van al die componenten in zo’n complexe auto - de vier kilometer aan bekabeling per auto nog daargelaten - waarbij elke centimeter wordt benut. Dat heeft echter wel gevolgen voor de onderhoud-toegankelijkheid van de auto. Eén van de onderdelen waar Audi Sport nu bijvoorbeeld nog hard aan werkt, is het vervangen van het differentieel op de vooras, wat nu nog een tijdrovende klus is waar tijdwinst geboekt moet worden.