cupraformentore-hybridhigh2
< class="h1 heading">CUPRA Formentor e-HYBRID: de rijdersauto onder de plug-in hybride SUV’s
  • CUPRA: puur rijplezier voor echte ‘car lovers’
  • Elektrificatie CUPRA krijgt vorm met Formentor e-HYBRID
  • Twee versies (150 kW/204 pk en 180 kW/245 pk) met ruime elektrische actieradius
  • CUPRA Formentor eindigt als derde in Europese verkiezing Car of the Year

CUPRA laat zien dat rijplezier en geëlektrificeerde, sportieve prestaties uitstekend samen kunnen gaan. De plug-in hybride CUPRA Leon e-HYBRID-serie vormde recent al een voorbeeld van die filosofie. In lijn daarmee introduceert CUPRA nu de Formentor e-HYBRID (150 kW/204 pk) en Formentor VZ e-HYBRID (180 kW/245 pk): dé rijdersauto’s onder de plug-in hybride SUV’s die deze week als derde eindigde in de Europese Car of the Year-verkiezing.

De afgelopen drie jaar liet CUPRA als nieuw, onafhankelijk merk van SEAT S.A. al nadrukkelijk van zich horen. Met een opvallend en herkenbaar merklogo, sportieve modellen en een geheel eigen, internationaal netwerk van CUPRA Garages. Binnenkort gaat CUPRA officieel ook in Nederland van start, met een duidelijke merkfilosofie. CUPRA wordt hét merk voor echte autoliefhebbers die op zoek zijn naar puur rijplezier. ‘Driving pleasure’ die terugkomt in de looks en de aandrijving van de CUPRA-modellen, maar ook in wegligging en handling. Dat is waarin CUPRA zich onderscheidt en waarmee het merk een geheel eigen positie in de Nederlandse markt gaat innemen.

Focus op elektrificatie

Elektrificatie van de aandrijfconcepten krijgt bij CUPRA een grote rol, waarmee het merk laat zien dat geëlektrificeerde prestaties, sportiviteit en rijplezier een perfecte match kunnen zijn. CUPRA onderstreepte dat recent al met de plug-in hybrideversies van de CUPRA Leon 5-deurs en Sportstourer, en benadrukt dat later dit jaar met de CUPRA Born, de eerste volledig elektrische ‘hot hatch’ van het merk. Nu al zet CUPRA de volgende stap in dat elektrificatieoffensief met de introductie van de CUPRA Formentor e-HYBRID, de nieuwe cross-over coupé die in Nederland met ingang van april te bestellen is in twee krachtige plug-in hybride-uitvoeringen.

Geëlektrificeerd rijplezier, erkend tijdens Car of the Year-verkiezing

De Formentor, het eerste volledig door CUPRA ontwikkelde model, verenigt het beste van een performance car met de voordelen van een SUV. Hij voorziet in de praktische behoeften van alledag, maar onderscheidt zich tegelijkertijd met stijlvolle looks en sportieve prestaties. Eigenschappen waarmee de Formentor deze week direct hoge ogen gooide tijdens de Europese Car of the Year-verkiezing. Tijdens de prestigieuze, jaarlijkse zoektocht naar de beste auto op de Europese markt eindigde het model met 239 punten op een indrukwekkende derde plaats, op slechts 27 punten achter de uiteindelijke winnaar. Een uitstekende prestatie, en voor CUPRA een duidelijke erkenning voor het potentieel dat de Europese vakjury ziet in zowel de Formentor zelf als het nog jonge Spaanse merk.

De nieuwe e-HYBRID-varianten van de Formentor bieden net als de overige modellen van CUPRA volop rijplezier. Een McPherson voorwielophanging en een multilink achteras staan daarbij aan de basis. Daarbij is de afstemming van het onderstel perfect aangepast aan de specifieke gewichtsverdeling. De Formentor VZ beschikt standaard over Adaptive Chassis Control (DCC), dat optioneel ook leverbaar is op de Formentor e-HYBRID. Dit systeem stemt de demping per wiel automatisch af op de rijomstandigheden en de gekozen rijmodus (van Comfort tot Sport). Met de DCC-slider kan de bestuurder de onderstelsetting verder finetunen. De Formentor e-HYBRID-modellen worden geleverd met 18 of 19 inch lichtmetalen velgen. De ‘brake booster’, die voor nog sneller aangrijpen van de remmen zorgt, is standaard. Hij helpt ook mee aan het terugwinnen van energie bij afremmen.

Power en efficiency

In de Formentor e-HYBRID-modellen werkt een 1,4-liter turbo-benzinemotor samen met een elektromotor. Er is keuze uit twee varianten, die beide standaard zijn uitgevoerd met de automatische DSG-transmissie met dubbele koppeling. De Formentor e-HYBRID is goed voor een systeemvermogen van 150 kW/204 pk. Daarmee sprint hij in 7,8 seconden van 0-100 km/u en heeft hij een topsnelheid van 205 km/u. De efficiency van de aandrijflijn komt perfect tot uiting in de verbruikscijfers (gemiddeld verbruik 1,2-1,3 l/100 km; CO2: 26-32 g/km*). De Formentor VZ e-HYBRID heeft een systeemvermogen van 180 kW/245 pk. Deze versie accelereert in 7,0 seconden van 0-100 km/u en haalt een topsnelheid van 210 km/u. Gemiddeld verbruikt hij 1,4-1,6 l brandstof per 100 km (CO2: 31-35 g/km)*.

Elektrische start

De CUPRA Formentor e-HYBRID heeft een compact 13 kWh lithium-ion accupakket, dat 130 kg weegt. Het is zo laag mogelijk geplaatst in verband met de rijdynamiek. Het accupakket verleent de Formentor e-HYBRID een ruime elektrische actieradius van maximaal 58 kilometer (WLTP, 54 km voor de Formentor VZ e-HYBRID)**. Het accupakket heeft een eigen koelsysteem inclusief radiator en expansievat. Zo is optimaal functioneren zowel bij hoge als lage buitentemperaturen gewaarborgd. Bij een wallbox (3,6 kW) duurt het volledig laden van het accupakket 3 uur en 40 minuten (ca. 5 uur met een 2,3 kW-laadpunt).

De CUPRA Formentor e-HYBRID start (als de accu voldoende is opgeladen) altijd in elektrische modus. Hij schakelt automatisch over naar de hybride-modus als de accucapaciteit onder een bepaald niveau komt en/of bij snelheden boven 140 km/u. Er zijn twee hybride-modi: automatisch en manual. Hybrid-Auto is gericht op een optimale laadstatus. Bij Hybrid-Manual zijn er drie keuzemogelijkheden:

  • In ‘Charge’ draagt de 1.4 TSI actief bij aan het opladen van de accu
  • In ‘Hold’-modus blijft de actuele voorraad energie behouden
  • ‘Reserve’ maakt het mogelijk om een bepaald percentage van de capaciteit te behouden, om zo het laatste deel van de reis volledig elektrisch te kunnen afleggen

CUPRA-look

Elke Formentor valt op door een elegant en krachtig design. Ook de e-HYBRID-modellen hebben een grote grille, een lange motorkap, een vloeiende, aflopende daklijn en onderling verbonden achterlichten. Specifieke herkenningspunten zijn de klep van de laadopening linksvoor (te ontgrendelen via een knop in de deur van de bestuurder) en koperkleurige uitlaatopeningen aan de achterzijde.

Ook het hoogwaardige afgewerkte interieur is helemaal in CUPRA-stijl. Afwerkingsaccenten van donker geborsteld aluminium op de VZ (zilverkleurige accenten voor de Formentor e-HYBRID) en koperkleurige details zorgen voor een moderne uitstraling én een warm gevoel. Het CUPRA sportstuur is uitgevoerd met grote schakelpaddles. In dit stuur is op de VZ-uitvoeringen een CUPRA-knop geïntegreerd, waarmee de gewenste rijmodus is te selecteren. De Digital Cockpit is standaard op beide versies en geeft ook informatie weer over de aandrijfmodus en de resterende elektrische actieradius. Het infotainmentsystem is eenvoudig te bedienen via een 12 inch kleurentouchscreen.

Veiligheid en comfort

Diverse geavanceerde veiligheidssystemen dragen in de Formentor e-HYBRID bij aan comfort en veiligheid van het hoogste niveau. Zo zijn de nieuwe modellen leverbaar met Travel assist, Side- en Exit assist, Emergency assist, vooruitziende cruise control (Predictive ACC) en exit warning. De werking van deze systemen is zodanig dat de bestuurder altijd zelf het gevoel van controle behoudt. Ook dit draagt bij aan een wezenlijk CUPRA-kenmerk: rijplezier.

De nieuwe CUPRA Formentor e-HYBRID-modellen zijn met ingang van april in Nederland te bestellen. Voorafgaand daaraan worden de exacte specificaties en prijzen bekendgemaakt.

Disclaimer

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* De genoemde verbruikscijfers zijn gebaseerd op de uitkomsten van de op dit moment geldende Europese testmethode. Afhankelijk van meeruitvoeringen, weg-, verkeers- en weersomstandigheden, milieu-invloeden, conditie van de auto en rijstijl kunnen in de praktijk verbruikswaarden voorkomen die hiervan afwijken.

** Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.