Brede visual (37)

SEAT & CUPRA airco

Plan uw online afspraak

SEAT | CUPRA airco onderhoud

Uit onderzoek blijkt dat ‘frisse bestuurders’ tot dertig procent minder vaak betrokken zijn bij auto-ongelukken. Meer dan een leuk weetje. Het bewijst dat een goed werkende airconditioning van belang is. Maar bent u zich ervan bewust dat elke airco regelmatig onderhoud nodig heeft om optimaal te kunnen presteren? Bovendien bepaalt uw airco de kwaliteit van de lucht die u inademt. Bij Century Autogroep kunt u terecht voor een aircocheck, airco anti-geurbehandeling en een airco-onderhoudsbeurt.

SEAT | CUPRA aircocheck

Natuurlijk moet eerst worden vastgesteld of uw SEAT | CUPRA airco onderhoud nodig heeft. Met de aircocheck volgt een van onze Century Autogroep monteurs een checklist om vast te stellen of verder onderhoud nodig is. 

SEAT | CUPRA airco anti-geurbehandeling

De anti-geurbehandeling verwijdert niet alleen vieze luchtjes uit de airconditioning van uw SEAT | CUPRA, maar ook alle micro-organismen. De airco ruikt niet meer muf en gezondheidsrisico’s die kleven aan een niet schone airco worden beperkt. Wij raden u aan om deze behandeling jaarlijks uit te laten voeren. 

SEAT | CUPRA airco-onderhoudsbeurt

Een aircosysteem verliest gedurende zijn levensduur kleine beetjes koudemiddel. Als de hoeveelheid aanwezige koudemiddel te laag wordt zal de werking van de airco sterk afnemen en kan dit zelfs tot schade leiden. Bij het uitvoeren van de airco-onderhoudsbeurt wordt het systeem uitgebreid gecontroleerd op lekdichtheid en eventueel aanwezig vocht wordt verwijderd. Nadat het systeem weer is afgevuld met de juiste hoeveelheid koudemiddel, olie en detectievloeistof werkt hij weer als nieuw! Bij constatering van een defect of lekkage kan onze SEAT | CUPRA monteur deze verhelpen, uiteraard pas als u de offerte heeft ingezien en goedgekeurd. Bij de airco-onderhoudsbeurt is de airco anti-geurbehandeling inbegrepen.

5 coole tips voor een perfect werkende airco

Ondanks de slimme technologie achter de aircosystemen van nu wordt de capaciteit ervan nog niet optimaal benut. Hieronder staan vijf van de meest voorkomende fouten en enkele tips om de auto koel te houden.

1. Vooraf goed ventileren

De airco aanzetten zodra u in de auto stapt: in de zomer kan het interieur van een auto die in de zon staat geparkeerd zestig graden Celsius bereiken. Die temperatuur is met een goede airco in ongeveer een half uur tijd terug te brengen naar 25 graden… als u tenminste een paar eenvoudige richtlijnen volgt. Een van de meest voorkomende fouten is om de airconditioning gelijk vol in te schakelen. Het is beter om de portieren en de ramen eerst een minuut te openen voordat de airconditioning aangezet wordt. Met deze eenvoudige handeling is de temperatuur in het interieur al significant te verlagen. Zodra de auto is geventileerd, kunt u instappen, de portieren en ramen sluiten en de airconditioning inschakelen.

2. Airco in de 'auto' stand

De luchtrecirculatie geactiveerd houden: een klassieke fout die veel mensen maken is het inschakelen van de ‘luchtrecirculatie’. Het is beter om de airco te gebruiken in de ‘auto’ stand, zodat het systeem de luchtstroom gelijkmatiger en efficiënter kan verdelen.

3. Correct gerichte luchtstroom

De airconditioning niet inschakelen als het ’s ochtends kil is: in Nederland kunnen sommige zomermorgens best koel zijn. Dan is het toch een goed idee om de airconditioning van de auto aan te zetten, zelfs als u de temperatuur op ‘High’ zet. Dit voorkomt namelijk dat de ramen beslaan als de buitentemperatuur enigszins begint te stijgen.

4. Tijdig airco-onderhoud

Een goed onderhouden airco werkt beter: net als bij de olie, banden of remvloeistof heeft het aircosysteem in auto's ook specifiek onderhoud nodig. Century Autogroep beveelt aan om de filters om de 15.000 tot 20.000 kilometer te vervangen om een verminderde werking te voorkomen. 

5. Hitte vergelijkbaar met rijden onder invloed

De effecten van hitte tijdens het rijden in de zomer moeten zeker niet onderschat worden. Een bestuurder reageert 20 procent trager bij een binnentemperatuur van 35° C ten opzichte van een temperatuur die tien graden lager ligt. Het effect is vergelijkbaar met het rijden met een alcoholpromillage van ongeveer 0,5%. Om deze reden is het belangrijk om het passagierscompartiment koel en goed geventileerd te houden.