A236562_web_1920

Zelfverzekerd zowel in het terrein als op de weg: de Audi Q8 e-tron editie Dakar

De Audi Q8 e-tron editie Dakar is geïnspireerd op de belangrijkste woestijnrally ter wereld. Aan de buitenkant doen het verhoogde chassis van dit speciale model en de optionele stickers denken aan de RS Q e-tron, ontworpen voor de Dakar Rally en voorzien van een elektrisch aandrijfsysteem en een energieomvormer. De offroad-capaciteiten van deze exclusieve SUV, gecombineerd met zijn hoge en direct beschikbare koppel, zijn perfect voor avontuurlijke mensen die ook elektrisch buiten de gebaande paden willen rijden.

De Audi Q8 e-tron edition Dakar is gebaseerd op een Q8 advanced 55 e-tron quattro. De netto batterijgrootte bedraagt ​​106 kWh (bruto: 114 kWh) en de quattro-aandrijflijn levert met zijn twee motoren 300 kW in boost-modus met een koppel van 664 Nm. Dit betekent dat de auto met de standaardbanden in 5,8 seconden accelereert van 0 naar 100 km/u. Met de General Grabber AT3 all-terrain banden bereikt de auto in 5,9 seconden de 100 km/u. De actieradius volgens de WLTP bedraagt ​​maximaal 487 kilometer. De topsnelheid is begrensd op 200 km/u

Vergeleken met het basismodel heeft de Audi Q8 e-tron editie Dakar met General Grabber AT3 all-terrain banden een 31 millimeter grotere bodemvrijheid en is ontworpen voor een betere wegligging op losse ondergrond zoals grind of sneeuw. In de basisafstelling heeft het voertuig een bodemvrijheid van 206 millimeter. Bij hogere snelheden zakt de auto geleidelijk: met 15 millimeter bij 85 km/u, 17 millimeter bij 100 km/u en 13 millimeter bij 120 km/u. Dit optimaliseert de rijstabiliteit bij hoge snelheden voor verbeterde aerodynamica en bereik. In combinatie met de invalshoek vooraan van 20 graden en de invalshoek achteraan van 26 graden is de elektrische SUV goed voorbereid op licht terrein. Het voertuig heeft een oprijhoek van 19 graden.

Het opvallende exterieur accentueert de sportieve offroad-look

De Q8 e-tron-editie Dakar is verkrijgbaar in Siam Beige metallic, Mythos Black metallic en Magnetic Grey. Het Singleframe wordt altijd in carrosseriekleur geleverd. Optioneel zorgt het projectielicht in het Singleframe met zijn lichtstrip voor een visueel consistente verbinding tussen de koplampen. De Bottom Line is ook afgewerkt in Mythos Black metallic, waardoor het voertuig een vleugje stabiliteit en grip krijgt. Verbrede en doorlopende wielkastlijsten aan de voor- en achterzijde geven de Q8 e-tron Edition Dakar een zelfverzekerde houding op de weg. Wanneer het bestuurdersportier wordt geopend, projecteren LED-lampen de woorden ‘edition Dakar’ op de straat. De individuele klasse van de Dakar-editie komt ook tot uiting in de exclusieve sleutelafdekking met een speciale branding. Als optie is een comfortsleutel (met antidiefstalalarmsysteem) leverbaar, waarmee de deuren en de bagageruimteklep kunnen worden geopend via draadloze communicatie tussen de sleutel en de auto. De sleutel kan het voertuig ook vergrendelen via sensoren op de deurgrepen.

De Q8 e-tron editie Dakar kan worden uitgerust met een uniek stickerpakket geïnspireerd op de legendarische RS Q e-tron. Beginnend met de carrosseriekleur Mythos Black metallic, krijgt de auto een gedeeltelijke verfraaiing. Dit betekent dat de wrap doelbewust transparant is en niet het hele oppervlak maskeert, ook al zijn alle externe componenten behandeld. De verpakte modellen zijn beperkt tot 99 stuks. Op de D-stijl is het serienummer van het speciale model te zien in matte letters.

De editie Dakar: standaard rijk uitgerust

de Audi Q8 e-tron editie Dakar rolt standaard van de productielijn met Matrix LED-koplampen en achterlichten voor nauwkeurige wegverlichting met hoge resolutie. Tot de standaarduitrusting behoren ook getinte zonnekleppen voor de achterklep, de achterdeur en de zijruiten. Aan de binnenkant is het S line-interieur nu standaard: dit pakket omvat diep gevormde sportstoelen die zijn bekleed met microvezel Dinamica en kunstleer. Het voertuig beschikt ook over een multifunctioneel lederen sportstuur, een elegante zwarte hemelbekleding, roestvrijstalen pedalen en een comfortabele middenarmsteun. De decoratieve inlegstukken zijn uitgevoerd in geborsteld mat aluminium, terwijl de dorpels zijn voorzien van aluminium inzetstukken. Het bovenste deel van het instrumentenpaneel en de onderste interieurelementen zijn afgewerkt met zwart kunstleer. Als optie is het Audi Sport-stikselpakket in rood verkrijgbaar. Het voegt contrasterende accenten toe met gekleurde stiksels op de sportstoelen, het stuur, de kniebeschermers en de armsteunen in de portieren. Ook de veiligheidsgordels zijn rood afgewerkt, zodat ze perfect bij het sportieve gevoel van het interieur passen.

Een head-updisplay vult de schermen aan. Het projecteert belangrijke informatie rechtstreeks op de voorruit; de projecties lijken voor de bestuurder te zweven. Een andere nieuwe functie is een display in het MMI-besturingssysteem dat informatie weergeeft over de kantelhoek van het voertuig. Bovendien biedt Audi MMI-achtergrondafbeeldingen aan op het MMI-display dat speciaal voor de Dakar-editie is gemaakt.

 Op het MMI-display biedt Audi speciaal voor de Edition gegenereerde themawerelden met MMI-achtergrondafbeeldingen en op elkaar afgestemde sfeerverlichting. De geest van het voertuig wordt hier weergegeven in drie scènes: van woestijnonweersbuien en bandensporen tot een duinlandschap. De Audi phone box maakt telefoongebruik erg handig. Het verbindt de smartphone van de bestuurder, die hij inductief oplaadt, met de autoantenne. De editie wordt bovendien standaard geleverd met de assistentiepakketten City en Tour.

 De robuuste uitrusting van de Q8 e-tron editie Dakar biedt een verder bewijs van zijn bruikbaarheid. Het opberg- en bagageruimtepakket is eveneens standaard. De duurzame bagageruimtebekleding en de stevige vloermatten zijn voorzien van Edition-opschriften. De speciale editie wordt bovendien standaard geleverd met een imperiaal. Met een draagvermogen van 40 kilogram kan de dakdrager worden gebruikt om diverse spullen op te bergen. Een tas voor de imperiaal en riemen voor het bevestigen van accessoires worden meegeleverd. Voor het opladen van de hoogspanningsaccu met behulp van het Combined Charging System Type 2 (CCS2) kan een tweede laadaansluiting worden gebruikt. Bovendien biedt het e-tron-laadsysteem alles wat avonturiers nodig hebben om hun voertuig op te laden – thuis, bij vrienden of in een vakantiehuis.

 De Q8 e-tron editie Dakar wordt geleverd met acht banden. De auto is uitgerust met General Grabber AT3 all-terrain banden voor uitstekende offroad-veerkracht. De banden zorgen ook voor een betere grip op verschillende ondergronden, waaronder grind, steenachtig terrein, berg- en bospaden en sneeuw. Het speciale loopvlakpatroon optimaliseert de acceleratie, de rem- en zijdelingse controle en zorgt er tegelijkertijd voor dat de banden zichzelf efficiënt reinigen, vooral bij het rijden op modderige oppervlakken. Bovendien beschikken de Grabber AT3 over uitstekende rijeigenschappen en een lage geluidsemissie op asfaltwegen, wat voor aanzienlijk meer rijcomfort zorgt. De all-terrain banden zijn voorzien van een M+S keurmerk, wat betekent dat ze geschikt zijn voor gebruik het hele jaar door. Bij de Q8 e-tron editie Dakar wordt ook een set zomerbanden op 20 inch wielen in aantrekkelijk 5-V-spaak S-design meegeleverd

Meer licht, zichtbaarheid en geluid: speciale kenmerken

Het optionele sfeerlichtpakket plus met zes vooraf gedefinieerde kleurprofielen zet het interieur op een geweldige manier in scène. Met uitgebreide contourverlichting in maximaal 30 kleuren volgt hij nauwkeurig de elementaire lijnen van het interieur. Als alternatief voor de standaard automatische airconditioning met twee zones biedt Audi automatische airconditioning met vier zones. Het systeem kan een optionele tweede hoogspanningsverwarmer gebruiken om het verwarmingsvermogen merkbaar te verhogen. Dit betekent dat het interieur sneller opwarmt bij zeer koude omstandigheden, terwijl de extra batterijverwarming ervoor zorgt dat de batterij ook bij zeer lage temperaturen klaar is om opgeladen te worden. Het optionele Bang & Olufsen Premium Sound System met 3D-geluid maakt van de elektrische SUV een nog grotere high-end geluidservaring. Hij stuurt 16 luidsprekers aan met een vermogen van 705 watt. De optioneel verkrijgbare virtuele zijspiegels met camera’s verkleinen de totale breedte van het voertuig met 15 centimeter, waardoor de luchtweerstandscoëfficiënt verbetert. De virtuele spiegels bieden een duidelijker zicht dan conventionele spiegels in stoffige of natte offroad-omstandigheden.