id.7tourergtx1

ID.7 Tourer GTX: dynamisch topmodel binnen de ID.-range

De ID.7 Tourer GTX is het nieuwe topmodel binnen de elektrische ID.-familie van Volkswagen. Hij dankt zijn hoge prestaties aan een aandrijflijn met twee elektromotoren, een systeemvermogen van 250 kW/340 pk en 4MOTION vierwielaandrijving. Daarbij onderscheidt hij zich door sportieve looks en een uitgebreide standaarduitrusting met onder meer IQ.Light LED matrixkoplampen en 3D LED-verlichting achter. De marktintroductie staat gepland voor deze zomer. 

De nieuwe ID.7 Tourer GTX heeft twee elektromotoren: één drijft de vooras aan, de andere de achteras. Zodoende heeft elke ID.7 Tourer GTX vierwielaandrijving. Het systeemvermogen bedraagt 250 kW/340 pk, waarmee dit de krachtigste stationwagon ooit van Volkswagen is. De prestaties zijn van hoog niveau, waarbij de topsnelheid elektronisch is begrensd op 180 km/u.

Nieuw 86 kWh accupakket

Het nieuwe 86 kWh lithium-ion accupakket is standaard op de GTX en legt de lat op alle fronten hoger. Zo bedraagt de verwachte range voor de ID.7 Tourer GTX 625 kilometer*. Hij is geschikt voor snelladen met 200 kW, waar het maximum voor een ID.-model tot nu 175 kW bedroeg. Het opladen van het accupakket van 10-80% vergt onder ideale omstandigheden duidelijk minder dan 30 minuten. 

Rijplezier en gebruiksgemak

Naast hoge prestaties zijn er meer factoren die bijdragen aan het rijplezier in een ID.7 Tourer GTX. Zo maakt de 4MOTION vierwielaandrijving een variabele verdeling van de aandrijfkracht mogelijk, waarbij elektronische sperdifferentiëlen (XDS+) standaard zijn. 4MOTION vierwielaandrijving heeft als extra pluspunt dat een ID.7 Tourer GTX een hoger trekgewicht heeft (het exacte trekgewicht is nog niet bekend). Progressive steering is ook inbegrepen en met keuze uit verschillende rijmodi is voor elke rit de ideale setup te kiezen: van uitermate comfortabel tot zeer dynamisch. Adapative Chassis Control (DCC) is als optie leverbaar.

Sportief uiterlijk

Met specifieke GTX-accenten als de nieuwe bumper, een grille in honingraatdesign, carrosserie-elementen in hoogglans zwart en 20 inch lichtmetalen velgen ‘Skagen’ (21 inch optioneel) krijgt het gestroomlijnde uiterlijk van de nieuwe ID.7 Tourer een sportieve touch. IQ.Light LED matrixkoplampen en verlichte Volkswagen-logo’s voor en achter zijn standaard. Een nieuwe GTX-feature is de dagrijverlichting in pijlpuntvorm. Verder is de ID.7 Tourer GTX leverbaar met een groot panoramisch glazen dak met smart glass. Dit dak switcht na een druk op de knop of een stemcommando van transparant naar ondoorzichtig of omgekeerd. 

Ruimtelijk

De ID.7 Tourer GTX heeft een wielbasis van 2,97 meter en biedt alleen daardoor al volop ruimte voor vijf inzittenden. De bagageruimte meet standaard al 605 liter en met een neergeklapte achterbank zelfs 1.714 liter. De laadruimte heeft dan een lengte van maar liefst 1,95 meter. Ook dankzij de breedte van 1,00 meter tussen de wielkasten zijn grote objecten eenvoudig in te laden. 

De GTX-ambiance: sportieve luxe

Het interieur van de ID.7 Tourer GTX is sportief. De speciale stoelen zijn verwarmd, bekleed met een combinatie van stof en ArtVelours en zijn afgewerkt met een geperforeerd GTX-logo en rode stiksels. Ook het multifunctionele sportstuur heeft rode stiksels en daarnaast andere rode accenten en GTX-belettering. Ook een augmented reality head-up display, ambienteverlichting (30 kleuren), de automatische Climatronic airconditioning met drie zones, keyless access en een alarmsysteem zijn inbegrepen bij de rijke standaarduitrusting. 

IDA stemassistent, ChatGPT-integratie

De nieuwe IDA stemassistent reageert op natuurlijk taalgebruik. ChatGPT-integratie wordt leverbaar als een update. IDA is uiteraard te gebruiken voor het bedienen van diverse autofuncties, maar het is ook mogelijk om vragen over uiteenlopende onderwerpen te stellen. Doordat ChatGPT toegang heeft tot verschillende online databases worden deze snel beantwoord.

Wellness 

Voor de ID.7 Tourer GTX is een nieuwe Wellness-app beschikbaar. Deze draagt gedurende de rit en tijdens (laad)pauzes bij aan het welzijn. Afhankelijk van het gekozen programma (Fresh Up, Calm Down en Power Break) stuurt de app onder meer de ambienteverlichting, het geluidsvolume, de airconditioning, stoelmassage- en ventilatiefuncties en het panoramadak aan. 

Attente assistentie

Hoogwaardige assistentiesystemen dragen in de ID.7 Tourer GTX bij aan comfortabel, veilig en relaxed rijden onder alle omstandigheden. Als optie is Park Assist Plus met geheugenfunctie beschikbaar. Hiermee is volledig automatisch parkeren op afstanden tot 50 meter mogelijk, bijvoorbeeld thuis. In Travel Assist zijn Lane Assist, Adaptive Cruise Control ACC en Emergency Assist geïntegreerd. Het maakt bovendien gebruik van online data voor een nog preciezere en soepelere werking. Ook Side Assist (dodehoekwaarschuwing) is standaard aanwezig. Als de ID.7 Tourer GTX stilstaat, waarschuwt Exit Warning bij het openen van deuren voor eventueel van achteren naderende verkeersdeelnemers. In het uiterste geval kan Exit Warning het openen van de deuren voor even tegenhouden. Om snel en adequaat te kunnen waarschuwen voor bijvoorbeeld aanrijdingen, files of werkzaamheden op de route maakt de ID.7 Tourer GTX gebruik van Car2X. Daarmee krijgt de auto informatie van andere auto’s op de route én de infrastructuur. Standaard beschikt elke ID.7 Tourer GTX over Emergency Brake, Front Assist en Dynamic Road Sign display.

De nieuwe ID.7 Tourer GTX wordt deze zomer in Nederland verwacht. Prijzen worden medio mei bekendgemaakt.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.