Brede visual (71)

De geschiedenis van Century Autogroep

De geschiedenis van ons autobedrijf


De oorsprong van Century Autogroep gaat terug naar het jaar 1932. In dat jaar richtten de heren Lucas Koster, Aaldrik Koster en Hendrikus ten Wolde een bedrijf op, genaamd Century. Zij begonnen aan de Kijk in 't Jatstraat een parkeergarage met een capaciteit voor honderd wagens. Zodoende de naam ‘Century’, refererend naar honderd. Al snel gingen zij de geparkeerde wagens onderhouden. Een garage was geboren. In 1946 verkochten de eigenaren de garage aan de heer Piet Maans. Deze verkreeg in 1947, van importeur Pon's Automobiel Handel, het officiële dealerschap voor Volkswagen. Zo kon Century, als één van de eerste garages in Nederland, de Volkswagen Kever gaan verkopen.


Met de komst van de T1, de 1e bestelwagen van Volkswagen, startte Century met de verkoop van bedrijfswagens. Het idee voor de T1 is afkomstig van de heer Ben Pon. Na een inspirerend bezoek aan de Volkswagen fabriek in 1947 schetste hij het alom bekende busje. De serieproductie van het nieuwe model begon op 8 maart 1950. Door ruimtegebrek in de Kijk in ’t Jatstraat, werd tot medio 1955 een tijdelijke oplossing gevonden, door een pand aan het Schuitendiep te huren. Op 10 mei 1952 werd het pand feestelijk in gebruik genomen. Ondertussen werd er druk gebouwd aan het nieuwbouwpand aan de Oosterstraat, welke in april 1956 werd geopend.


De Volkswagens verkochten zichzelf goed en het verkeer in het centrum werd steeds intensiever. Century besloot om uit het centrum te vertrekken. Een nieuwe locatie werd gevonden aan de Paterswoldseweg. Eerst in een noodloods, waar onder alle weersomstandigheden werd gesleuteld. Vervolgens, vanaf november 1966, in een prachtig nieuwbouw pand. Ook aan de Friesestraatweg en in Haren werden filialen geopend. Century werd naast Volkswagen ook Audi dealer. Audi maakt sinds 1965 deel uit van het Volkswagen Concern. In het begin van de jaren zeventig werden diverse nieuwe Audi modellen geïntroduceerd, die veel op de toen bestaande Volkswagen modellen leken. Century startte met de verkoop van de Audi 80, welke sprekend leek op de Volkswagen Passat.


Een grondige verbouwing aan de Paterswoldseweg vond plaats in 1988; de los van elkaar gebouwde panden werden samengevoegd. De verdere groei van Century had dit noodzakelijk gemaakt. Ook in Haren vond er een grondige verbouwing plaats. De groei zette zich in de jaren negentig door. Een aantal dealers in de provincie Groningen werden overgenomen: Ten Cate in Roden, Coffeng in Delfzijl en Dijkema in Mensingeweer. Inmiddels had de verkoop van Volkswagen Bedrijfswagens een dusdanige vlucht genomen dat dit bedrijfsonderdeel samen met Schadenet in 1998 verhuisde naar een eigen pand aan de Narvikweg in Groningen.


Per 1 januari 2000 was Century volledig in handen gekomen van Pon Holdings (onder de noemer DGP - Dealer Groep Pon). Century breidde haar werkterrein verder uit in Drenthe door de overname van Auto de Vries in Assen in 2002. Hiermee verdubbelde het bedrijf in omvang, omdat De Vries Holding ook een eigen lease-, verhuur- en schadetak had. Gelijktijdig met de introductie van de SEAT Leon verwierf Century, naast de merken Volkswagen en Audi, in 2005 ook het SEAT dealerschap in Groningen. In 2011 heeft de locatie aan de Paterswoldseweg plaatsgemaakt voor een nieuwe locatie, met nieuwe panden van Volkswagen en Audi, aan de Bornholmstraat in Groningen en voor SEAT een bestaande locatie aan de Rostockweg te Groningen. Per oktober 2013 werd, door de overname van Autobedrijf Van Heukelem, Škoda aan het al mooie merkportfolio toegevoegd.


Met ingang van augustus 2014 nam Erik Meems, die toen al ruim 2 jaar Algemeen Directeur was, Century over van Pon als Directeur/Groot Aandeelhouder. Tevens nam hij Autobedrijf Tjeerdsma, met vestigingen in Sappemeer, Veendam, Winschoten, Stadskanaal en Emmen, over. Pon bleef voor 30% aandeelhouder. Na een grondige verbouwing werd het pand aan de Paterswoldseweg weer in gebruik genomen. Volkswagen Bedrijfswagens en het Bedrijfswagens Modificatie Centrum (BMC) verhuisden van de Narvikweg naar dit pand aan de Paterswoldseweg. Daarnaast startte Century daar met het Century Occasion Centrum en met Volkswagen (Economy) Service. Ook breidde Century haar schadegebied uit met de overname van Schadenet Keizer in Emmer-Compascuum.


In maart 2017 werd aan de campus aan de Bornholmstraat in Groningen, alwaar Volkswagen en Audi al gevestigd waren, ook SEAT, Škoda en CUPRA toegevoegd, met hun eigen nieuwe panden. Ook deze ontwikkeling bood nieuwe kansen, doordat bijna alle merken van Century Autogroep vanaf dat moment op 1 locatie aanwezig waren. Medio april 2018 werd officieel de Century Campus onthuld, waarbij met de komst van de Century Wasstraat en schadeactiviteiten, alle disciplines op één locatie aanwezig waren. In juli 2018 zijn ook SEAT en Škoda toegevoegd aan het portfolio in Emmen en Assen, middels een overname van Broekhuis. In oktober 2018 werd Auto Brink in Hoogeveen overgenomen, waardoor Century Autogroep vanaf dat moment ook vanuit Hoogeveen service kon bieden voor Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, SEAT en Škoda.


In het jaar 2019 verhuisde het Bedrijfswagen Modificatie Centrum, in verband met ruimte tekorten, naar een prachtig pand in Sappemeer. Om op deze wijze niet alleen meer klanten te kunnen bedienen, maar ook het universele karakter van het BMC te kunnen laden. 2020 is een jaar dat in ieders geheugen gegrift staat, als het jaar waarin het coronavirus zich de kop op stak in Nederland. Zoals vele branches, werd ook de mobiliteitsbranche zwaar getroffen door het coronavirus. Het coronavirus heeft ons ertoe gedwongen om de toekomststrategie voor Century Autogroep, het centraliseren, sneller uit te rollen. Een aantal servicevestigingen werden gesloten en de verkoop van nieuwe auto’s en occasions werd gecentraliseerd naar 4 locaties, verspreid over Groningen, Emmen & Assen. Deze keuzes en het versneld uitrollen van de toekomststrategie hebben ervoor gezorgd dat lasten en baten weer beter in balans kwamen en Century Autogroep als commerciële organisatie nóg betere resultaten kan behalen.


In het jaar 2020 maakte Erik Meems ook bekend dat hij de aandelen van Century Autogroep had verkocht aan PON Automotive, waar hij per 1 september 2020 aan de slag ging als directielid en eindverantwoordelijke voor alle retailactiviteiten. Echter, nam Erik in maart 2021 het besluit om de aandelen terug te kopen en zit sinds 1 mei weer op zijn oude, vertrouwde stek. “Ik miste het bedrijf, de mensen, het Noorden.” – aldus Erik Meems.


In september 2021 heeft Century Autogroep Autoservice Pruijs en James Autoservice Groningen overgenomen, om op deze manier auto’s met oudere bouwjaren beter te kunnen bedienen op het gebied van service en onderhoud. Daarnaast zijn Autobedrijf Velting en Century Autogroep hun samenwerking in 2021 als lokale ondernemingen verder gaan verstevigen. Per 1 oktober werden bepaalde service en onderhoud activiteiten door Autobedrijf Velting overgedragen aan Century Autogroep. In november 2021 heeft Century Autogroep, in samenwerking met Holthausen Clean Technology, een waterstoftankstation geopend op de energie neutrale Campus aan de Bornholmstraat in Groningen. Zo werd de nauwe samenwerking verder doorgezet om emissievrije mobiliteit mogelijk te maken. 

Eind 2022 verhuist het Century Occasion Center, van de markante locatie aan de Paterswoldseweg, naar de Century Campus aan de Bornholmstraat in Groningen.

Met dank aan deze rijke historie en alle hiervoor beschreven ontwikkelingen is Century Autogroep uitgegroeid tot een multilokale speler in de mobiliteitsbranche in Groningen en Drenthe, met meer dan 350 medewerkers en 10 locaties.