
Wereldpremière op IAA Mobiliteit 2025: CUPRA onthult gedurfde toekomstvisie met Tindaya Showcar
CUPRA zorgt tijdens de IAA Mobility 2025 in München voor een wereldprimeur met de onthulling van de CUPRA Tindaya Showcar. Met deze showauto presenteert CUPRA zijn gedurfde visie en de compleet nieuwe, toekomstige designtaal van het merk.
“De CUPRA Tindaya Showcar is meer dan een auto. Het is een radicaal statement, een gedurfde expressie van onze designtaal, onze waarden en onze innovaties”, verklaart Markus Haupt, interim CEO van CUPRA. “Waar veel merken de bestuurder uit het oog verliezen, concentreren wij ons op wat het belangrijkst is - de connectie achter het stuur. Onze focus zal altijd liggen op de beleving van het rijden.”
De CUPRA Tindaya is vernoemd naar een vulkaan die oprijst uit Fuerteventura, onderdeel van de Canarische Eilanden. Zijn koperkleurige rotsformaties weerspiegelen de bekende tinten van CUPRA, terwijl de ruwe vorm van het gesteente aansluit bij de materialen en texturen die deel uitmaken van CUPRA’s designtaal. De Tindaya Showcar is ontworpen rondom een radicaal maar minimalistisch concept - ‘No Drivers, No CUPRA’ – en legt maximale focus op de bestuurder.

Revolutie in CUPRA’s merk-DNA
De CUPRA Tindaya Showcar weerspiegelt de rebelse geest van CUPRA en zorgt voor een revolutie in het DNA van CUPRA. Hij is ontworpen met maar één doel voor ogen: emoties naar een hoogtepunt brengen. Alles begint en eindigt met de verlichting van het CUPRA-logo, dat de ziel van de auto en het merk vertegenwoordigt. Dat licht breidt zich uit via de voorkant naar de zijkant en de achterzijde, op het ritme van een ademstoot. In de smalle koplampen huizen drie moderne, driehoekige lichtunits.
De voorkant van de CUPRA Tindaya Showcar heeft een uitgesproken ‘shark nose’, geflankeerd door aerodynamische ‘kieuwen’ die de luchtstroom naar de zij-inlaten geleiden. Het direct herkenbare ‘zwarte frontmasker’ is een bepalend element in de looks van de showauto en weerspiegelt nadrukkelijk het DNA van CUPRA. De ‘powerdome’ op de motorkap mondt uit in twee scherpe, strakke lijnen die optisch doorlopen naar de dakdragers van de auto en voorzien zijn van sleuven die de voorste bagageruimten accentueren.
En profil vallen de opvallende proporties van de auto meteen op. Het contrast tussen compartiment en carrosserie - met zijn ‘Pushing Forward’ stijl en strakke lijnen - onderstreept het gedurfde karakter. Het Fastback silhouet, een lengte van 4,72 meter, grote 23 inch wielen, een verhouding van 1/3 cabine tot 2/3 carrosserie en een grote bodemvrijheid – die wordt versterkt door de forse wielkasten en dorpels – dragen bij aan de stoere proporties van de auto.
Spine
Het dak heeft een centrale structurele ‘spine’ in de vorm van een ‘ýpsilon’ die visueel aansluit op de lijnen op de motorkap. Het is hét architecturale middelpunt van de auto, net zoals bij het menselijk lichaam de ruggengraat het skelet is dat onder de huid zichtbaar is. In het dak zijn twee afneembare dakpanelen geïntegreerd.
De achterkant maakt de Tindaya Showcar compleet. Een prominente dubbele spoiler wekt de indruk van snelheid en creëert een combinatie van een Shooting Brake en Fastback profiel. De achterlichten, voorzien van geavanceerde technologie, lijken te zweven en hebben scherp gesneden vormen en een driehoekige uitsparing die een inwendige lichtbron herbergt. Net als vóór heeft de achterbumper twee ‘kieuwen’ aan de zijkant, aangevuld met een opvallende diffusor.
Bestuurder centraal
De cockpit is volledig op de bestuurder gericht, geïnspireerd door de autosport en geavanceerde technologie. Het hart van het ontwerp wordt gevormd door de ‘Driver Axis’, een dashboard dat is opgebouwd uit gelaagde structurele vormen die een 24 inch display omhullen. Het op racen en gaming geïnspireerde ‘yoke’ stuurwiel heeft satellietknoppen voor totale controle zonder afleiding, terwijl de verhoogde middenconsole als ‘spine’ dient voor een volledig geïntegreerde, functionele mono-cockpit.
The Jewel
De rijervaring en -beleving worden verhoogd door middel van geavanceerde ‘phygital’ - de combinatie van fysieke en digitale - interactie. De kern hiervoor vormt ‘The Jewel’ - een zintuiglijke en symbolische, glazen prisma interface die de auto tot leven wekt, de rijmodi aanpast en de ambiance verfijnt door middel van verlichting, geluid en omgevingsreacties. Een projectieband onder de voorruit, haptische bedieningselementen en een hoogwaardig audiosysteem, ontworpen in samenwerking met de audio-experts van Sennheiser, veranderen het interieur in een meeslepende, resonerende ruimte. Het interieur heeft een 2+2 configuratie met ‘suicide doors’ en CUPBucket-stoelen van de nieuwste generatie.
Innovatief gebruik van materialen en kleuren
De matte carrosseriekleur van de CUPRA Tindaya Showcar verandert per zichthoek van tint, van diep metallic grijs naar een zacht beige. Op het dak zorgen 3D-geprinte aluminium structuurdelen ervoor dat het ontwerp zich organisch aanpast aan de vloeiende lijnen van de auto. Bcomp vlasvezel, afgewerkt in dezelfde beige tint als de carrosserie, voegt een laag duurzame verfijning toe. Dit materiaal zorgt niet alleen voor hoge prestaties, maar versterkt ook het streven naar milieuvriendelijke mobiliteit. De stoelen en middenconsole zijn bekleed met duurzaam leder op biologische basis. Het interieur straalt warmte uit dankzij gewaxte bronzen microvezel, die diepte, textuur en een verfijnde touch toevoegt. De structuurelementen in het interieur, die net als het exterieur van 3D-geprint aluminium zijn gemaakt, creëren een gevoel van continuïteit en degelijkheid.


Digitalisering
Het grote centrale display in het interieur is afgestemd op de as van de bestuurder en is gekoppeld aan de CUPRA Monitor+, die secundaire content en informatie langs de voorruit weergeeft. Het ontwerp van het stuurwiel zorgt ervoor dat alle belangrijke visuals en snelkoppelingen goed zichtbaar blijven, terwijl het ook de nieuwe satellietknoppen en lay-out benadrukt. De digitale content zorgt voor een progressieve touch, waarbij niet alleen de hoofdinhoud maar ook de snelkoppelingen aan de zijkant en CUPRA Monitor+ zich op elk moment aanpassen aan de behoeften van de bestuurder.
Drie verschillende selecteerbare modi versterken de emoties van de bestuurder en plaatsen cruciale informatie precies waar die nodig is op de high-definition displays:
Immersive Experience — Pure Driving
Opvallende graphics en een minimalistische lay-out voegen een warm menselijk tintje toe. Alleen de essentiële informatie en functies worden weergegeven, waardoor er ruimte is voor verfijnde visuals die resoneren met het interieurontwerp en reageren op het ritme van de auto.
Rider Experience — Thrilling Performance
Alle belangrijke informatie is bovenaan gegroepeerd, waardoor er ruimte is voor een dynamisch digitaal oppervlak dat reageert op de voertuigdynamiek. De G-krachten en snelheidsfeedback schuiven omhoog in de CUPRA Monitor+, terwijl de snelkoppelingen aan de zijkant in elkaar overgaan om via één tik essentiële functionaliteit te bieden.
Connected Experience — Tribe Engagement
De CUPRA Monitor+ schuift zijwaarts uit om connected content te tonen, waardoor een breed 3D Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) beeld mogelijk wordt naast informatieve widgets op het hoofdscherm.



















