
Elektrische Volkswagen ID. Polo nu al te reserveren vanaf € 24.990
Volkswagen heeft één van zijn meest iconische modellen opnieuw uitgevonden. Vijftig jaar na de introductie van de Polo, de meest voorkomende auto op de Nederlandse wegen, is de volledig elektrische ID. Polo bijna klaar voor zijn wereldpremière in 2026. De ID. Polo maakt e-mobiliteit toegankelijker dan ooit dankzij de volgende generatie van het modulaire elektrische MEB+ platform van Volkswagen. De officiële voorverkoop van het model staat gepland voor medio mei 2026. Nu al kunnen geïnteresseerde kopers een ID. Polo reserveren bij Volkswagen. De ID. Polo wordt volgend jaar leverbaar vanaf € 24.990.
De ID. Polo is de eerste Volkswagen die is ontworpen volgens de nieuwe Pure Positive designtaal van designchef Andy Mindt. Deze is gebaseerd op drie pijlers: stabiliteit, sympathie en een karakteristiek ‘geheim ingrediënt’. Van buiten is hij direct herkenbaar als een echte Volkswagen en vanbinnen is de ID. Polo intuïtiever, slimmer en charismatischer dan ooit. Dankzij de doordachte architectuur, hoogwaardige materialen en perfecte mix tussen beeldschermen en fysieke knoppen voelt de ID. Polo direct vertrouwd aan. De digitale displays zijn strak uitgelijnd op één visuele as voor optimaal gebruiksgemak. Het ‘geheime ingrediënt’ komt terug in features als het naar keuze in te stellen retro Golf II instrumentenpaneel en het nieuwe ID.Light 2.0, waarbij de interieurverlichting nu is geïntegreerd in het dashboard én de voorportieren.
De compacte modellen van Volkswagen staan al decennialang bekend om hun kwaliteit en comfort. De ID. Polo legt de lat nu nog hoger met zijn hoogwaardig afgewerkte interieur met zachte materialen en luxe opties als het Harman Kardon audiosysteem en elektrisch verstelbare stoelen met geheugen en massagefunctie.


MEB+ voor meer ruimte, efficiency en lagere kosten
De ID. Polo is niet alleen de eerste Volkswagen van Andy Mindt, de auto is ook gebaseerd op de volgende generatie van het modulaire elektrische platform (MEB). Eén van de belangrijkste vernieuwingen van dit MEB+ platform is de nieuwe elektrische voorwielaandrijving, speciaal ontwikkeld voor de compactere modellen van het merk. Dit nieuwe aandrijfsysteem biedt aanzienlijke voordelen op het gebied van complexiteit, het aantal toegepaste onderdelen en daarmee het gewicht. Vooral bij kleinere modellen maakt dit een groot verschil op het gebied van energieverbruik en totale kosten.
Dankzij de slimme constructie maakt MEB+ ook een merkbaar ruimer interieur mogelijk. Hoewel de huidige Polo soortgelijke buitenafmetingen heeft, biedt de ID. Polo 19 mm meer binnenruimte - vooral achterin -, alsmede bredere zitplaatsen en meer hoofdruimte. De elektrische voorwielaandrijving heeft ook een zeer gunstig effect op de bagageruimte, omdat de ID. Polo achterin geen aandrijfmodules heeft. De bagageruimte groeide ten opzichte van de huidige Polo dan ook met bijna 20 procent, van 351 naar 435 liter. Opmerkelijk is de enorme diepte van de extra bagageruimte onder de bodem, mogelijk omdat alle techniek voorin huist. Ter vergelijking: de bagageruimte van de huidige Volkswagen Golf heeft een inhoud van 381 liter.
Andere belangrijke componenten van het vernieuwde MEB+ platform zijn de nieuwe Volkswagen APP290 elektromotor en de nieuwste generatie van de door Volkswagen zelf ontwikkelde vermogenselektronica. De innovatieve hoofdcomponenten van de elektromotor zijn de stationaire stator, de roterende rotor en het koellichaam. De eentraps transmissie en de eveneens nieuw ontwikkelde pulsomvormer zijn direct op de motorbehuizing gemonteerd. De innovatieve pulsomvormer regelt de vermogens- en koppelafgifte én de recuperatie, en zet de gelijkstroom uit het accupakket om in de wisselstroom voor de elektromotor. De hightech omvormer verhoogt de efficiëntie, en doordat hij intern is ontwikkeld en geproduceerd, dalen de kosten – en daarmee ook de vanafprijs van de ID. Polo.
De lithium-ionbatterij - de PowerCo unified cell - is plat in de bodem geïntegreerd en maakt gebruik van cel-naar-pakket-technologie, waardoor er minder modules nodig zijn. Dit vermindert kosten, gewicht en benodigde ruimte, terwijl de energiedichtheid met circa 10% toeneemt, waardoor het elektrische bereik groter wordt. De volledig nieuwe accupakketten van Volkswagen en dochteronderneming PowerCo worden geproduceerd in de gigafabriek in Salzgitter, en in de toekomst ook in Valencia. Op de accu zit een garantie van 8 jaar of maximaal 160.000 km.


Vier uitvoeringen, vier vermogensniveaus en twee accupakketten
Bij zijn marktintroductie medio 2026 is de ID. Polo verkrijgbaar in drie uitrustings- en vermogensniveaus: de Trend, Life en de zeer complete en iets sterkere Style. De Trend, Life en Style hebben standaard een 37 kWh accupakket (netto), dat bij DC snellaadstations met maximaal 90 kW kan worden geladen - standaard snelladen dus op alle versies! Op de ID. Polo Life en Style is optioneel een 52 kWh accupakket met een maximale DC laadsnelheid van 130 kWh leverbaar. Het AC-laadvermogen - bijvoorbeeld bij een thuislaadstation - bedraagt voor beide accupakketten 11 kW. Het laden van 10 tot 80% duurt met 90 kW ongeveer 27 minuten en met 130 kW circa 23 minuten. De geschatte actieradius bedraagt circa 300 km** (WLTP) voor het basis accupakket en maximaal 450 km** (WLTP) voor de grotere versie.
De vermogens lopen afhankelijk van de uitvoering uiteen van 85 kW/116 pk tot 155 kW/211 pk. Later volgend jaar wordt de line-up verder uitgebreid met de 166 kW/226 pk sterke ID. Polo GTI, de eerste volledig elektrische GTI van de uitvinders van de GTI.
Geautomatiseerde rijfuncties en een nieuw exterieurgeluid
Dankzij MEB+ profiteert de ID. Polo niet alleen van de nieuwste elektrische aandrijftechnologieën, maar ook van geavanceerde assistentiesystemen. Travel Assist 3.0 helpt om automatisch in de rijstrook te blijven, de snelheid aan te passen en van rijstrook te wisselen op snelwegen. Voor het eerst biedt het systeem in de ID. Polo ook verkeerslicht- en stopbordherkenning.
De ID. Polo is de eerste elektrische Volkswagen met het nieuwe, speciaal door en voor Volkswagen ontwikkelde exterieurgeluid dat voetgangers waarschuwt bij snelheden tot 25 km/u. Het unieke geluid past zich in realtime aan voor een aangename en boeiende beleving. In de Sport-stand wordt tot 50 km/u bovendien een karakteristiek sportief geluid gegenereerd.

Compleet nieuw onderstel legt lat in segment nog hoger
De ID. Polo beschikt over een volledig nieuw ontwikkeld onderstel dat comfort en dynamiek biedt uit een klasse hoger. Het chassis is speciaal afgestemd op de elektrische voorwielaandrijving en combineert een MacPherson-vooras met een compacte torsie-achteras voor maximale precisie en wegligging. Vergeleken met de MQB-Polo zijn de natuurlijke frequenties van de assen met 5% verlaagd, wat het trillingscomfort aanzienlijk verbetert. Het nieuwe, lichtere one-box remsysteem met schijfremmen op beide assen biedt een optimaal pedaalgevoel en een efficiëntere recuperatie, en is 26% lichter dan bij vergelijkbare elektrische modellen.
Nu al te bestellen, in 2026 leverbaar vanaf € 24.990*
De ID. Polo is ontwikkeld en ontworpen in Wolfsburg en wordt geproduceerd in het Spaanse Martorell. De auto is het eerste model binnen een brede line-up van nieuwe, elektrische compacte Volkswagens. Het merk start medio april 2026 met de officiële verkoop, maar nu al kunnen geïnteresseerde kopers bij Volkswagen terecht om een reservering voor de ID. Polo te plaatsen. Naar verwachting arriveren de eerste exemplaren medio september bij de Nederlandse dealers. De versies met de 37 kWh accu worden medio november in Nederland verwacht. De definitieve technische details, uitrustingsniveaus en vanafprijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.
| Technische gegevens** | |
| Aandrijving | MEB+, voorwielaandrijving |
| Uitvoeringen en vanafprijs1 | Trend, Life, Style, GTI Verwachte vanafprijs 24.990* |
| Vermogen Trend / Life | 85 kW (116 pk) / 99 kW (135 pk) |
| Vermogen Style / GTI | 155 kW (211 pk) / 166 kW (226 pk) |
| Accupakketten (netto) | 37 kWh (LFP) en 52 kWh (NMC) |
| DC-laadvermogen (max.) | 37 kWh accupakket - 90 kW 52 kWh accupakket - 130 kW |
| DC-laadtijd 10-80% | 37 kWh accupakket – 27 minuten 52 kWh accupakket – 23 minuten |
| Maximaal elektrisch rijbereik, gecombineerd | 37 kWh accupakket – 300 km** 52 kWh accupakket – 450 km** |
| Luchtweerstandscoëfficient | Ongeveer 0.264 |
| Massa rijklaar (gewicht afhankelijk van uitvoering) | 37 kWh accu – ongeveer 1.512 kg 52 kWh accu – ongeveer 1.515 kg |
| Lengte | 4.053 mm |
| Breedte | 1.816 mm |
| Hoogte | 1.530 mm |
| Wielbasis | 600. |
Meer informatie over de Volkswagen ID. Polo is te vinden op de website van Volkswagen.























