Ga naar de inhoud

­

 

 

 

 

 

Elektrisch naar de Alpen: geen berg te hoog

Naar de wintersport met een elektrische auto? Tot enkele jaren geleden zagen veel automobilisten dan vooral bergen aan zorgen. Maar wie vandaag-de-dag met enkele praktische zaken rekening houdt, reist zonder stress naar de besneeuwde bergtoppen. Helemaal met de snelle, comfortabele en vierwielaangedreven Volkswagen ID.7 Tourer GTX Limited Edition, zo ervaren we tijdens een trip naar Italië.
Het aantal Nederlanders dat in juli 2025 ergens in Europa zijn elektrische auto aan de snellader koppelde, is ten opzichte van een jaar eerder met liefst 36 procent gegroeid, zo blijkt uit cijfers van provider Fastned. Het is tekenend voor het feit dat veel landgenoten inmiddels ‘gewoon’ met hun EV op vakantie gaan. Tijdens de winter(sport)maanden is dat eveneens prima te doen. Dat een accupakket bij vrieskou een fractie minder presteert dan bij 20°C, is namelijk geen enkele reden voor laadstress. Elektrische auto’s hebben tegenwoordig een beduidend groter rijbereik en kortere laadtijden dan vroeger. Tel daarbij het rap uitdijende Europese laadnetwerk (met meer dan 150 duizend snelladers) en er zijn weinig argumenten om níét met de ski’s of snowboards op pad te gaan. Helemaal als je dat ook nog doet met de Volkswagen ID.7 Tourer GTX Limited Edition, die met zijn 86 kWh accupakket onder optimale omstandigheden een maximale actieradius van 578 kilometer* (WLTP) heeft.
Met of zonder dakkoffer?
Wel goed om te beseffen dat een dakkoffer - voor veel wintersporters onderdeel van de standaarduitrusting - ten koste gaat van de actieradius. Ski’s maar thuis laten, dan? Die overweging hoeft met de 4,96 meter lange Volkswagen ID.7 Tourer niet per se te worden gemaakt. Met een beetje beleid qua inpakken kom je met de 605 liter metende bagageruimte een heel eind - zelfs met een gezin van vier. Steek de lange latten door het skiluik, verdeel de andere bagage daar om- en overheen en de dakkoffer - die uiteraard als originele Volkswagen-accessoire wél verkrijgbaar is voor de ID.7 - kan desgewenst thuis blijven. Over ruimte gesproken: mede dankzij de wielbasis van liefst 2,97 meter is het ook op de achterbank riant toeven.
Uiteraard hebben we winterbanden om de (optionele) Mataró-velgen van onze ID.7 Tourer GTX Limited Edition laten leggen, in de maat 235/40 R21 vóór en 265/35 R21 achter, voor extra grip en veiligheid bij de lagere temperaturen en winterse omstandigheden in de Alpen.
Koersvast over de autobahn
Op weg naar ons reisdoel Livigno genieten we van een heerlijke reiservaring. Want wat dat betreft doet de Volkswagen ID.7 Tourer GTX Limited Edition zijn achtervoegsel eer aan. Het topmodel van de ID.-familie heeft dankzij een tweede elektromotor, die in tegenstelling tot het andere exemplaar de voorwielen aandrijft, een gecombineerd vermogen van 250 kW (340 pk). Voeg daar het aangescherpte onderstel aan toe en de GTX combineert op gepaste manier sportieve elektrische prestaties met een surplus aan luxe en comfort. 
Tijdens de vroege zondagochtend waarop we de reis aanvangen zijn de Duitse snelwegen nog heerlijk leeg, dus kunnen we het niet nalaten het rechterpedaal even volledig in te trappen. Met groot gemak accelereren we naar de begrensde topsnelheid van 180 km/u. De ID.7 ligt daarbij als een blok op de weg en toont zich in lange, vloeiende autobahnbochten zeer koersvast.
Snelladend naar de sneeuw
In het licht van de actieradius is het tijdens zo’n lange rit echter verstandiger om de snelheid iets te matigen. De luchtweerstand - de grootste factor in het verbruik van een auto - neemt immers exponentieel toe bij het stijgen van de snelheid. Dus beperken we ons tot zo’n 130 à 140 km/u, waarbij de rijbeleving nóg ontspannener wordt. Het GTX-meubilair (verwarm- én ventileerbaar, plus voorzien van massagefunctie) zorgt voor perfecte ondersteuning van het lichaam, de geavanceerde airconditioning voor een zeer aangenaam klimaat en de goed geïsoleerde cockpit voor een weldadige stilte - die naar wens kan worden doorbroken met het high-end audiosysteem van Harman Kardon.
Bij de genoemde kruissnelheden volstaat een paar keer een half uurtje snelladen – net genoeg voor een kop koffie en een sanitaire stop – om de bijna duizend kilometer naar de plek van bestemming te overbruggen. Langs de Duitse hoofdaders zijn er laadplekken in overvloed, de navigatiesoftware van de Volkswagen ID.7 kiest op basis van de nog resterende route zelf de meest efficiënte uit.
Reserve inbouwen in Italië
Evengoed kan het nooit kwaad om daarnaast zelf enige voorbereiding te treffen. De prijzen per kWh kunnen bijvoorbeeld nogal verschillen, en bij een Autohof zijn er vaak meer/betere mogelijkheden om de stop te combineren met het verzorgen van de inwendige mens dan direct aan de snelweg. 
Ook goed om vooraf te onderzoeken, is welke laadmogelijkheden er zijn op de plek van bestemming. Vaak moet de wintersporter nog een flink stuk binnendoor, dan kan het fijn zijn om een bepaald percentage aan energie in het accupakket over te houden - iets dat eenvoudig is te programmeren in de boordcomputer. Met name wie naar Italië gaat, doet er goed aan om voldoende reserve te hebben bij het verlaten van de snelweg. In tegenstelling tot Oostenrijk en Zwitserland is de laadinfrastructuur er langs doorgaande binnenwegen vaak wat beperkt. Palen met een capaciteit van 22 kWh zijn over het algemeen wel te vinden, snellere exemplaren beduidend minder. Nog een tip: neem verschillende laadpassen mee, zodat je zeker weet dat je altijd overal kunt laden.
Grip, tractie en een glimlach
Op de kleine honderd kilometer die binnendoor moet worden afgelegd naar het op 1.806 meter hoog gelegen Livigno, onder meer over een deel van de Ofenpass, voelt de Volkswagen ID.7 Tourer GTX Limited Edition zich helemaal in zijn element. De temperatuur is inmiddels ruim onder het vriespunt gedaald, maar de combinatie van vierwielaandrijving met winterbanden geeft veel vertrouwen. Tel daarbij de dynamische schokdempers, uitgewogen besturing en een sterkere motor op de achteras in combinatie met torque vectoring, en de GTX laat zich trefzeker van de ene bocht naar de andere te sturen. Bij actief accelereren uit kortere hoeken is goed te voelen hoe de voorste elektromotor aan het werk wordt gezet, zowel voor de regulering van de grip als voor het leveren van extra power. 
Al met al komen we uitgerust én met een grote glimlach aan bij ons hotel in het afgelegen Livigno. We kijken nu al uit naar het vervolg van onze tocht oostwaarts door de Italiaanse bergen, naar Bormio, Val di Fiemme en Cortina d’Ampezzo. Maar daarover binnenkort meer. Eerst een nachtje slapen. En opladen.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
*Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.