Ga naar de inhoud

­

 

 

 

 

 

50 jaar Polo: G40 Genesis – een Polo waar muziek in zit

Al vijftig jaar bewijst de Volkswagen Polo dat compact en karaktervol prima samengaan. Van je eerste auto tot liefhebbersobject, van zuinig stadsmaatje tot onverwacht sportief – de Polo heeft vele kanten. Je ziet hem in elke straat, op elke oprit en in iedere parkeergarage. De Polo is klaar voor de volgende stap, want volgend jaar debuteert de elektrische ID. Polo. In deze serie zetten we de jarige Polo in de spotlights, ditmaal samen met Remon Schoonderbeek uit Amersfoort, voor wie zijn Polo meer dan zomaar een auto is. Al veertien jaar rijdt hij in een zeldzame Polo G40 Genesis – een model dat net zo eigenzinnig als exclusief is en dat is ontstaan uit een bijzondere serie die in 1992 op de markt verscheen, toen Volkswagen sponsor werd van de We Can’t Dance-tour van de Britse band Genesis. 
Muziek en auto’s bleken een duo waar muziek in zat – Volkswagen had zich eerder al aan The Rolling Stones, Bon Jovi en Pink Floyd verbonden, inclusief speciale Golf-edities die meer rock ’n roll uitstraalden dan je van een gezinsauto zou verwachten. Als marketingstunt trok Volkswagen de Polo Coupé G40 een Genesis-outfit aan. De auto was gespoten in Violet Touch Pearl Effect (LC4U) en stond af-fabriek op 13 inch BBS kruisspaakvelgen. De bumpers en spiegels waren in carrosseriekleur meegespoten. Het Volkswagen-logo was zwart uitgevoerd, de G40-logo’s rood, de ruiten groen getint en op de flanken zaten stickers met de bandnaam en grafisch gestylede gitaren, toetsen en een vrije interpretatie van het drumstel van Phil Collins.
Vanbinnen had de Genesis ‘Sound’ bekleding, ook weer met patronen van muziekinstrumenten, Genesis-logo’s op de hoofdsteunen en vloermatten, en een sportstuur met een paars accentje. “Toen ik dit origineel Nederlandse exemplaar uit januari 1993 vond, was ik meteen verkocht”, vertelt Remon Schoonderbeek. “Hij was niet in concoursstaat, maar wel compleet en eerlijk. Sindsdien is het mijn hobbyauto.”

Magisch regeltje

De liefde voor de Polo begon voor Remon al veel eerder, bij zijn ouders. “Zij kochten een Polo Coupé 1.3 als tweede auto. Toen ik mijn rijbewijs haalde, heb ik er vele kilometers mee afgelegd, al moest ik natuurlijk wel meebetalen. Met die auto heb ik alles gedaan: vakanties, ritjes met vrienden, noem maar op. Dat was mijn Polo-start.” Halverwege de jaren negentig bladerde hij door de Speurdertjes van de zaterdageditie van De Telegraaf, en stuitte op een magisch regeltje: ‘Polo G40, 115 pk’. “Dat was gewoon twee keer zoveel vermogen als ik gewend was. Ik dacht meteen: zo’n auto moet ik hebben.” Bij een autobedrijf in Kortenhoef vond hij zijn eerste G40. “Hij was vier jaar oud, nog bijna nieuw. Mijn vriendin betaalde hem destijds volledig. Voor mij als student was dat natuurlijk geweldig, maar toen de relatie stukliep, moest ik de auto laten gaan. Ik kon hem niet overnemen.”
In 2000 volgde zijn tweede G40. “Die had ik gekocht na een periode hard sparen. Na acht weken klapte iemand er hard achterop en was hij bijna total-loss. Hij is wel hersteld, maar werd nooit meer honderd procent. Uiteindelijk heb ik hem ingeruild op een Škoda Octavia RS, omdat er gezinsuitbreiding kwam.” Zijn huidige G40, de Genesis, kwam - na lang zoeken -  in 2011. “De auto was verre van origineel: flink verlaagd, er zaten niet de juiste achterlichten in, de uitlaat was niet origineel en de G40-badges en -stickers ontbraken en ga zo maar door. Maar technisch stond hij er redelijk goed bij. Dat vond ik belangrijker.”
Z’n G40 maakte opnieuw diepe indruk. “Het was gewoon bizar. Je had destijds de 205 GTI en de 5 GT Turbo, maar de Polo met G-lader was echt anders. Het geluid, het gevoel – overal waar ik kwam kreeg ik reacties.” Het geheim zat in de techniek: een G vormige spiraalcompressor die tot 10.000 toeren draaide en de 1,3-liter motor naar 115 pk stuwde. “Die donkere brom, dat zingende geluid, dat is wat de G40 zo bijzonder maakt.”

Keuzes maken

Door de jaren heen heeft Remon de Genesis verfraaid. De BBS-velgjes zijn recent opnieuw gespoten, de originele Genesis-radio zit er weer in – “hij is niet aangesloten omdat de bekabeling ontbreekt, maar hij hoort erin” – en ook de stickers heeft hij teruggebracht. “Ze moeten eigenlijk nog een keer opnieuw aangebracht worden, het setje ligt al klaar: nu zitten ze niet precies op de juiste plek.” Ondertussen lopen er zoekopdrachten voor schaarse Genesis-delen op Marktplaats en eBay Kleinanzeigen. “Ik probeer zoveel mogelijk originele onderdelen te vinden.”
Remon behandelt zijn Genesis niet als een collectors item dat alleen onder een doekje in de garage staat. “Het is geen museumstuk. Ik rijd er regelmatig mee, al is het niet vaak. Ik gebruik ’m voor meetings en neem ’m af en toe eens mee voor de boodschappen.” Het liefst rijdt hij met vrienden – alleen toeren vindt hij maar saai – en bij meetings gaat het hem net zo goed om de rit als om de auto’s op de bestemming. De reacties onderweg zijn altijd positief. “Overal waar ik kom, krijg ik opmerkingen over de auto. Kenners herkennen hem meteen.” Juist dan is hij blij met zijn dieppaarse Polo G40 Genesis. “Deze gaat nooit meer weg.”
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.