Logo
Logo

­

 

 

 

 

 

 

50 jaar Polo: deze Polo Classic voelt door Koen als thuiskomen

Al vijftig jaar bewijst de Volkswagen Polo dat compact en karaktervol prima samengaan. Van je eerste auto tot liefhebbersobject, van zuinig stadsmaatje tot onverwacht sportief – de Polo heeft vele kanten. Je ziet hem in elke straat, op elke oprit en in iedere parkeergarage. In deze serie zetten we de jarige Polo in de spotlights, ook als ze ogenschijnlijk ‘braaf’ zijn zoals de Polo Classic van Koen.

Sommige auto’s zijn méér dan een vervoermiddel alleen. Voor Koen Kuijstermans uit Ossendrecht is zijn Volkswagen Polo-met-kont een tastbare herinnering aan zijn jeugd. “Als kind reed ik altijd mee met mijn ouders in hun identieke Polo. En nog steeds, als ik instap, krijg ik datzelfde gevoel van toen.” Zijn Polo 1.4 is een sedanversie van de derde generatie – officieel Polo Classic geheten, maar in de volksmond vooral bekend als ‘de Polo-met-kont’.
Zeldzaam erfgoed
In Nederland liep het nooit echt storm voor deze vierdeursvariant. Te braaf, te degelijk, te veel de auto van grijs Nederland. Hier hielden we nu eenmaal meer van hatchbacks: praktisch, pittig en net wat minder oubollig. Geen wonder dat de sedan zeldzamer is dan een olifant in een roze tutu op de Kalverstraat. “Mijn ouders kochten hem begin jaren negentig, jong gebruikt,” vertelt Koen. “Hij stond ergens achteraf in de showroom, in een donker hoekje. Niemand wilde deze groene sedan. Maar mijn ouders vonden het model juist prachtig; ze ruilden hun Golf Mk2 erop in. En achteraf gezien: gelukkig maar.”
Spaans temperament, Duitse degelijkheid
De Polo-met-kont waar Koen zulke warme herinneringen aan heeft, had wel een Volkswagen-logo, maar niet het klassieke Polo-DNA. De vierdeurs Polo Classic – intern aangeduid als type 6K – deelde zijn basis met de SEAT Córdoba. Die techniekuitwisseling was het directe gevolg van Volkswagens overname van SEAT in 1986. Vanaf dat moment ontwikkelde de Spaanse fabrikant zijn eigen modellen op Volkswagen-basis, en in dit geval nam Volkswagen het SEAT-platform over voor de sedanversie van de Polo.
Onverwachte vondst
Koen Kuijstermans groeide op met de groene familiekoets van zijn ouders, tot roest de overhand kreeg. “Er was voor zo’n €5.000 aan laswerk nodig. Toen hebben ze hem maar weggedaan.” Toch liet de Polo hem niet los. “Ik was er niet actief naar op zoek – ik heb ook nog een Daf 33 de Luxe als hobbyauto - maar hij bleef ergens in mijn achterhoofd zitten. En hoe ouder ik werd, hoe meer ik besefte hoeveel die auto voor mij had betekend.” Op een zonnige zomerdag in 2024 stond zijn jeugd ineens weer voor hem — op vier wielen, in ‘Electronic Grün Metallic’. Daar stond-ie ineens, in de kas waar Koen zelf zijn auto's stalt: een bijna identieke Polo sedan uit ’96. “Ik was op slag verliefd. Toen hij er een maand later nog steeds stond, ging ik overstag. Voor vijftienhonderd euro kon ik ‘m van de eigenaar overnemen. Daar heb ik geen moment spijt van gehad.”
Kleine plannen, grote liefde
De Polo is niet in concoursstaat, geeft de eigenaar toe. “Hij krijgt wat roest aan de wielkasten, en het plaatwerk kan hier en daar beter. Maar ik wil hem nog niet strippen en opnieuw opbouwen. De charme zit ’m juist in z’n eerlijkheid.” Wel overweegt hij om komende herfst het nodige laswerk te laten doen. “Als ik dat nu niet aanpak, ben ik over vijf jaar misschien te laat. Dan wordt het óf groots aanpakken óf afscheid nemen. En dat laatste is geen optie. Het is niet alleen het model. Het is het gevoel van thuiskomen. Elke keer als ik die auto zie staan, denk ik terug aan vroeger en ben ik weer even dat jochie op de achterbank.”
Terwijl de massa swipet en streamt, schakelt Koen zichzelf naar zeldzaamheid – geen airco, wel eigenheid.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.