
50 jaar Polo: de GTI Cup Edition – echt een exclusief bommetje
Al vijftig jaar bewijst de Volkswagen Polo dat compact en karaktervol prima samengaan. Van je eerste auto tot liefhebbersobject, van zuinig stadsmaatje tot onverwacht sportief – de Polo heeft vele kanten. Je ziet hem in elke straat, op elke oprit en in iedere parkeergarage. In deze serie zetten we de jarige Polo in de spotlights, ditmaal met de exclusieve en razendsnelle Polo GTI Cup Edition, die in 2006 bewees dat zelfs een keurige hatchback een verborgen racehart kon hebben.
Zelfs verstokte Volkswagen-liefhebbers moeten soms twee keer kijken. De Polo GTI Cup Edition uit 2006 kom je maar zelden tegen. Met z’n 180 pk is hij niet alleen de sterkste en snelste Polo uit zijn tijd, maar vooral ook de meest exclusieve.
De Polo was begin deze eeuw al één van de populairste compacte auto’s van Europa. De vierde generatie kreeg in 2005 een update om opnieuw fris en overtuigend voor de dag te komen. Tegelijkertijd zette Volkswagen nadrukkelijker in op sportiviteit binnen het segment. Dat begon met de tweede generatie van de Polo GTI, die in 2005 op de markt kwam en meteen een hit werd onder liefhebbers die een hot hatch met karakter zochten. Zijn 1,8-liter turbomotor leverde 150 pk, goed voor 0–100 km/u in circa 8 seconden en een top van 216 km/u, precies wat het heetgebakerde segment op dat moment vroeg.



Van het circuit naar de openbare weg
Volkswagen zag kansen om de Polo nóg sportiever neer te zetten. In Duitsland trok de ADAC Volkswagen Polo Cup in die tijd volle tribunes, met identieke Polo’s en jong talent achter het stuur. Het programma werd gerund onder de vlag van Volkswagen Motorsport en was een opstap naar grotere raceklassen, met strakke technische regels die ervoor zorgden dat niet de portemonnee, maar de bestuurder het verschil maakte. De Cup-klasse liet feilloos zien hoeveel potentie er in de Polo zat en bewees dat een flinke dosis Cup-DNA de straatversie van de Polo nog leuker maakte.
Die taak kwam in handen van Volkswagen Individual GmbH, de dochteronderneming van Volkswagen die zich sinds 2003 richt op kleine series en niche-modellen voor liefhebbers die nét iets specialers zoeken. Daar ontstond in 2006 de Polo GTI Cup Edition: een über-versie van de GTI, herkenbaar aan Cup-details en vol verwijzingen naar de racerij, maar dan wel mét airco en kentekenplaten. Individual leverde alle bijzondere delen bij de fabriek in het Spaanse Pamplona af, waar deze nieuwe exclusieve GTI tussen de meer alledaagse uitvoeringen van de band rolde. Geen schreeuwerige stickers, maar Cup-bodywork met dieper doorgetrokken bumpers, een dakspoiler met vinnen en bredere skirts. De 17 inch Aristo-velgen - bekend van de Golf R32 – bezorgden deze Polo serieus sportieve looks. De Cup Edition was er als drie- en vijfdeursvariant en bood qua kleur een keuze uit Reflex zilver Metallic, Black Magic pareleffect en Flash rood. Op de achterklep prijkte de ‘Cup Edition’ aanduiding in hetzelfde lettertype als de startnummers van de ADAC-racers. Recaro-sportstoelen met die heerlijke ‘theedoekbekleding’ en GTI-logo’s in de hoofdsteunen boden extra steun; de snelheidsmeter van deze snelle versie liep door tot zelfs 260 km/u. Uiteraard was de grille voorzien van het kenmerkende rode biesje en het iconische GTI-logo.



Serieuze prestaties
De 1,8-liter 20V turbo uit de GTI vond ook een plek in de Cup-versie, maar werd flink gekieteld met een grotere turbolader en aangepast motormanagement. Het resultaat: 180 pk, 235 Nm, een sprint naar 100 km/u in zo’n 7,5 seconden en een top van 225 km/u. Sneller dan de standaard Polo GTI waarvan hij was afgeleid, én met genoeg adem om op de rechte stukken zelfs de 2,0-liter Cup-racer bij te houden. Daarnaast remde de Cup Edition sterker dan de standaard GTI, dankzij grotere geventileerde schijven met rode klauwen. In de bochten bleef de echte raceversie dankzij z’n racekuip, rolkooi en semi-slicks natuurlijk superieur, maar de Cup Edition liet wél zien dat zijn badge meer was dan sier.
Exclusief: toen én nu
Aanvankelijk was er sprake van een minioplage van dertien stuks voor onze markt. Maar aangezien die exemplaren de showrooms uitvlogen, besloot Volkswagen hem gewoon op te nemen in de prijslijsten. De Cup Edition was zonder twijfel de Polo die je wilde hebben, maar zijn vanafprijs van € 30.330 hield hem exclusief. Zelfs kenners weten niet altijd wat ze zien als er een voorbij rijdt. En misschien is dat precies wat de Polo GTI Cup Edition nu zo aantrekkelijk maakt: wie ’m herkent, weet genoeg.
























