Ga naar de inhoud

­

 

 

 

 

 

5 Euro NCAP-sterren voor Škoda Elroq; Enyaq en Octavia prolongeren topscore voor veiligheid

De onafhankelijke consumentenorganisatie European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) heeft de Škoda Elroq de maximale veiligheidsscore van vijf sterren toegekend. Daarnaast hebben de Enyaq en Octavia dit jaar hun topnotering op het gebied van botsveiligheid geprolongeerd. Daarmee blijven ze zelfs onder de strengere testcriteria van Euro NCAP voor 2025 tot de veiligste auto’s op de markt behoren. Met deze klinkende resultaten onderstreept Škoda zijn niet-aflatende focus op veiligheid. Sinds 2008 heeft elk nieuw ontwikkeld model van Škoda de maximaal haalbare score van vijf Euro NCAP-sterren gekregen. 
De Škoda Elroq werd door Euro NCAP beoordeeld op vier vaste veiligheidscategorieën. Voor de bescherming van volwassen inzittenden scoorde de Elroq 90%, ruim boven de 80% die nodig is voor een 5-sterrenkwalificatie. De bescherming van inzittende kinderen werd beloond met een score van 87%. In zowel de frontale botsproef als bij de aanrijding van opzij registreerden de kinderdummies zeer lage belastingsniveaus, waardoor de Elroq in deze categorie een volledig groen resultaat behaalde. Ook scoorde hij maximale punten voor het installatiegemak van, en de compatibiliteit met een groot aantal kinderzitjes dat op de markt verkrijgbaar is. 
Aanrijdingen voorkomen
In de derde categorie - de bescherming van kwetsbare weggebruikers, zoals voetgangers, fietsers en motorrijders – ontving de Elroq een score van 77%. Deze categorie beoordeelt het vermogen van de auto om ongelukken te voorkomen door middel van geavanceerde sensorsystemen. Tests bootsen een reeks scenario’s uit de praktijk na, waaronder overstekende voetgangers of fietsers, in lengterichting bewegende kwetsbare weggebruikers en detectie tijdens het keren of achteruitrijden. 
Een andere belangrijke nieuwe functie die beoordeeld wordt, is de ‘exit warning’ assistent, die inzittenden waarschuwt bij het uitstappen als een fietser of motorrijder van achteren nadert. Wanneer een aanrijding niet kan worden vermeden, meten botsproeven de potentiële verwondingen met behulp van systemen die de botsimpact registreren met lichaamsdelen als het hoofd van een kind en volwassene, alsmede de bovenbenen en volledige benen.
In de categorie Veiligheidsassistentie, waarin rijassistentiesystemen worden getest, scoorde de Elroq 78%. Dit onderdeel omvat het vermogen van de auto om aanrijdingen met andere voertuigen te vermijden, plus de effectiviteit van de rijbaanassistentie, waarvoor de Elroq het maximale aantal punten kreeg toegekend.
De beoordeling van de Škoda Elroq door Euro NCAP omvatte vier crashtests: een frontale botsing met 50 km/u tegen een bewegende, vervormbare barrière, een frontale botsing met 50 km/u tegen een solide muur, een aanrijding van opzij met 60 km/u tegen een beweegbare barrière en een zijwaartse botsing met 32 km/u tegen een paal. De evaluatie door Euro NCAP houdt ook rekening met whiplashbescherming bij een aanrijding van achteren en veiligheidssystemen na een aanrijding, zoals multi-collision brake, en het automatisch openen van de ruiten bij onderdompelingstests.


 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 
ja