1-g-tec-logo-1920x12801
< class="h1 heading">Škoda introduceert OCTAVIA G-TEC op CNG
  • 1.5 TSI-motor met een vermogen van 96 kW/130 pk
  • CO2-emissies in CNG-modus ongeveer 25 procent lager dan bij gebruik benzine
  • Actieradius van 500 kilometer* op CNG volgens WLTP-cyclu

Škoda breidt de nieuwe OCTAVIA-serie uit met de OCTAVIA G-TEC die ook rijdt op aardgas (CNG). De OCTAVIA G-TEC is voorzien van een 1.5 TSI-motor met 96 kW/130 pk en een actieradius van 500 kilometer* (WLTP) op CNG. Drie in de onderzijde geïnstalleerde tanks hebben een totale opslagcapaciteit van 17,33 kg CNG. Een 9 liter grote benzinetank zorgt voor mobiliteit in gebieden zonder geschikte CNG-infrastructuur. De nieuwe OCTAVIA G-TEC wordt vanaf dit najaar in Nederland leverbaar.

De 1.5 TSI in de OCTAVIA G-TEC is ontworpen om op aardgas te rijden en heeft een vermogen van 96 kW/130 pk. Dit type brandstof verbrandt schoner, waardoor de CO2-emissie in CNG-modus ongeveer 25 procent lager is dan bij het rijden op benzine. Bovendien stoot de OCTAVIA G-TEC aanzienlijk minder stikstofoxide (NOx) uit en worden er geen roetdeeltjes geproduceerd. De motor is zeer efficiënt, onder andere dankzij een variabele regeling van de inlaatkleppen volgens het zogenaamde Miller-verbrandingsproces. Dit maakt een CNG-verbruik mogelijk van 3,4 tot 3,6 kg per 100 kilometer in de WLTP-cyclus en 4,6 liter op 100 kilometer wanneer er op benzine wordt gereden.

700 kilometer gecombineerde range

Met een CNG-capaciteit van 17,33 kg heeft de OCTAVIA G-TEC een actieradius op aardgas van 500 kilometer* volgens de WLTP-cyclus. Met behulp van de benzine in de 9 liter tank kan de OCTAVIA G-TEC nog eens 190 kilometer extra* afleggen, wat een totale actieradius van zo’n 700 kilometer* oplevert. Het overschakelen tussen CNG en benzine gebeurt automatisch, zonder tussenkomst van de bestuurder. De auto maakt alleen gebruik van de benzinetank in bepaalde situaties, zoals wanneer de motor wordt gestart nadat CNG is bijgevuld, wanneer de buitentemperatuur lager is dan -10 graden Celsius of wanneer de gastanks zo leeg zijn dat de druk onder de 11 bar zakt.

De OCTAVIA G-TEC wordt in Nederland leverbaar als HATCHBACK en COMBI. Hij krijgt standaard de soepele en comfortabele DSG-automaat met dubbele koppeling, én de Virtual Cockpit met een aangepaste lay-out. De bagageruimte van de HATCHBACK heeft een maximale inhoud van 455 liter, de kofferruimte van de COMBI meet 495 liter.

Prijzen en uitvoeringen van de Škoda OCTAVIA G-TEC worden in aanloop naar de Nederlandse marktintroductie bekendgemaakt.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.