65

SEAT S.A.: “Een elektrische toekomst voor iedereen”

  • Elektrificatie van auto’s heeft een impact op iedereen
  • Van klein tot groot: iedereen mag meepraten over de elektrische toekomst

Een plan B is er niet. Om een ecologische transitie mogelijk te maken, is het van belang om nu op het stroompedaal van de elektrische auto te trappen. Dat geldt niet alleen voor de auto-industrie, maar voor iedereen in de maatschappij, van klein tot groot en voor jong en oud. De elektrische toekomst is er voor iedereen, ongeacht leeftijd of interesses. Daarom belicht Ángel Suárez, hoofd Vehicle Physics van SEAT S.A., de toekomst van de elektrische auto in vijf verschillende thema’s.

1. Een toekomst voor de toekomst. 
Jeugd en elektrische mobiliteit. Beide vertegenwoordigen ze het ‘morgen’, en daarom is het cruciaal dat ze zich tot elkaar verhouden. Alejandra Herrera is 6 jaar oud en wil weten hoe haar eerste auto eruit gaat zien. “100% elektrisch, dat is zeker”, vertelt Ángel haar. De Europese Unie streeft ernaar dat alle auto’s tegen 2035 - wanneer Alejandra oud genoeg is om er een te kopen - emissievrij zijn. Maar het kleine meisje weet niet hoe ze werken. "Net als je speelgoed, met een batterij, maar deze heeft genoeg energie om 6.000 mobiele telefoons tegelijk op te laden”, legt Ángel uit.

2. Nieuwe supporters van duurzame mobiliteit. 
Nina Grañena is pas 10 jaar oud, maar nu al heeft ze een passie voor auto's. Ze kent alle eigenschappen van elk model. Wat ze niet wist, is hoe elektrische auto’s helpen in de strijd tegen klimaatverandering. “CO2 is een broeikasgas dat de warmte van de zon op aarde vasthoudt, maar te veel ervan veroorzaakt opwarming van de aarde. Met elektrische auto’s kun je rijden zonder CO2-uitstoot en zo helpen we de planeet te redden”, vertelt Ángel haar. 

“Klanten die hun elektrische auto opladen met energie uit hernieuwbare bronnen, verminderen hun CO2-impact op het milieu tijdens het gebruik van de auto tot nul”, vervolgt Ángel. Wanneer Nina in 2050 40 jaar wordt, zou de EU al klimaatneutraal moeten zijn, “wat betekent dat de uitstoot gelijk is aan of minder zal zijn dan wat van nature kan worden opgenomen”.

3. Veel meer dan mobiliteit.
Clément Lemardelé is een doctoraalstudent aan de Polytechnische Universiteit van Catalonië (UPC) en is een echte autoliefhebber. “Ons doel is om van Spanje een hub voor elektrische auto’s in Europa te maken. Stel je voor hoeveel kansen dit jonge ingenieurs zoals jij biedt!" vertelt Ángel hem. “Bij accupakketten bijvoorbeeld ontstaat er een scala aan mogelijkheden en kansen voor innovatie op het gebied van solid-state accu’s. Die hebben een hogere energiedichtheid dan de huidige lithium-ion accu’s, laden daarom sneller op en bieden een groter rijbereik.”

4. SEAT S.A. zet Spanje op elektrische wielen. 
Mamen Jover (79) is een pionier op het gebied van elektromobiliteit. Ze rijdt al in haar derde elektrische auto, maar is zich er terdege van bewust dat het succes van de duurzame transitie afhangt van de brede inzet van e-auto’s. Zo maakt Mamen zich bijvoorbeeld regelmatig zorgen over de beschikbaarheid van een openbaar laadpunt.

Volgens de Spaanse vereniging van auto- en vrachtwagenfabrikanten (ANFAC) zijn er momenteel 11.517 openbare oplaadpunten in Spanje, een aantal dat volgens deze instantie tegen 2030 met factor dertig vermenigvuldigd moet zijn. “We werken er hard aan om een grotere actieradius, kortere oplaadtijden en betaalbare elektrische auto's te kunnen bieden”, aldus Ángel. SEAT S.A. gaat in 2025 een elektrische stadsauto op de markt brengen.

5. Slimme, elektrische steden.
“De steden van de toekomst worden duurzamer en toegankelijker”, beweert Lucía González Navarrete, medeoprichter van Edenway & Natives, een adviesbureau dat gespecialiseerd is in de duurzame transformatie van steden, gebieden en bedrijven. “Elektrische auto's worden ongekend belangrijk voor steden, omdat ze gaan bijdragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van geluid", zegt Ángel. Volgens het Europees Milieuagentschap is het verkeer momenteel verreweg de belangrijkste bron van geluidsoverlast in Europa.

"Elektrisch rijden is een nieuwe vorm van mobiliteit en elektrische auto’s moeten connected zijn en samenwerken met andere concepten, zoals micromobiliteit, openbaar vervoer en vele andere initiatieven die we de komende jaren zullen ontdekken”, voegt Lucía toe. Voor Ángel is het duidelijk: “Er liggen voor ons nog vele uitdagingen in het verschiet, dus laten we ervoor gaan!"

Fotobijschrift (vlnr): Alejandra Herrera, Nina Grañena, Clément Lemardelé, Lucía González Navarrete en Mamen Jover.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.