Brede visual (54)

Prinsjesdag 2024: dit verandert er voor jou als automobilist

In het belastingplan van 2025 zijn nieuwe ontwikkelingen gepresenteerd voor de berekening van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische auto's. Het vorige kabinet stelde een gewichtscorrectie voor om te zorgen dat de maandlasten voor elektrische voertuigen, door hun hogere gewicht, aantrekkelijk bleven. Hieronder hebben wij alle punten op een rij gezet, wel zo makkelijk!

Verlaging brandstofaccijns blijft langer van kracht

Goed nieuws voor autorijders: de tijdelijke verlaging van de brandstofaccijns blijft van kracht tot eind 2025. Daarnaast wordt de jaarlijkse indexatie van de accijns dit jaar niet doorgevoerd, waardoor automobilisten ook in 2025 kunnen profiteren van lagere brandstofprijzen.

Bijtelling voor bestelauto's aangepast

Het gaat hier niet om de standaard bijtelling, maar om de eindheffing voor doorlopend afwisselend gebruik van bestelauto's, beter bekend als de € 300-regeling. Deze regeling blijft bestaan, maar wordt vanaf 2025 jaarlijks aangepast. Het nieuwe tarief zal € 438 bedragen, een logische aanpassing aangezien het bedrag al sinds 2006 niet was gewijzigd.

Motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's

Momenteel zijn elektrische auto’s vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. In 2025 komt hier echter verandering in: bezitters van elektrische voertuigen gaan 25% van de reguliere motorrijtuigenbelasting betalen, inclusief de provinciale opcenten. Vanaf 2026 loopt dit percentage op naar 75%, wat neerkomt op een korting van 25% ten opzichte van benzine- en dieselauto's. Dit is een compensatie voor het extra gewicht van de accu's in elektrische voertuigen. Een evaluatie van deze regeling staat gepland voor 2028.

Bpm-schijf voor plug-in hybrides vervalt

Vanaf 1 januari 2025 verdwijnt de speciale bpm-tabel voor PHEV’s. Dankzij nauwkeurige metingen van de uitstoot is de tabel overbodig geworden. Voor auto’s met een oude typegoedkeuring kan dit leiden tot een lagere bpm, terwijl voor nieuwe typegoedkeuringen weinig verandering wordt verwacht.

Nieuwe bpm-regels voor bestelauto's

De bpm voor bestelauto’s zal vanaf 2025 worden gebaseerd op de daadwerkelijke CO2-uitstoot. Als de uitstootgegevens niet beschikbaar zijn, wordt uitgegaan van een uitstoot van 330 gram per kilometer, in plaats van de gebruikelijke 395 gram.

Vrijstelling bpm voor aangepaste bestelauto's

Bestelauto’s die zijn aangepast voor het vervoer van een persoon in een rolstoel kunnen in aanmerking komen voor bpm-vrijstelling. Vanaf 2025 hoeft de bpm niet meer te worden voorgeschoten, maar kan deze direct worden verrekend tijdens de aangifte.

Vrijstelling bpm voor aangepaste bestelauto's

Voor bedrijfswagens met een gewicht van meer dan 3,5 ton geldt nog steeds de vrijstelling van BPM, wat een groot voordeel biedt voor ondernemers. Echter, er is een belangrijk aandachtspunt: om met deze voertuigen te mogen rijden, is een C1-rijbewijs verplicht. Dit kan voor sommige bestuurders een extra stap betekenen, omdat dit rijbewijs een specifieke opleiding en kosten met zich meebrengt.

Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)

2024 is het laatste jaar dat ondernemers gebruik kunnen maken van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Op dinsdag 31 december om 12:00 vervalt deze subsidie. 

Vragen, wij helpen je graag!