Een kijkje in de werkdag van Harm Jan van der Ploeg

Over Harm Jan van der Ploeg

Harm Jan van der Ploeg (34) werkt nu 2,5 jaar bij Century Schadenet Groningen als Eerste Autoschadehersteller. Een Eerste Autoschadehersteller herstelt schade aan auto’s. Dit loopt uiteen van het uitdeuken van motorkappen tot het uitlezen van de auto. Onlangs was Harm Jan nog Leerling Eerste Plaatwerker, maar hij heeft inmiddels zijn diploma behaald! Voorheen werkte hij bij onze Century Wasstraat. Doordat hij tijdens zijn werk bij de wasstraat altijd langs de schadeboxen liep is hij geïnteresseerd geraakt in het werk als schadehersteller en heeft hij bij ons de daarvoor benodigde opleiding gevolgd. Waar Harm Jan blij van wordt? “Ik zie overal het leuke van in en zet mij altijd voor de volle 100% in.”  

Meestal begin ik de dag met… 

Om 07:00 uur gaat mijn wekker. Meestal blijf ik dan nog vijf minuten liggen voor ik uit mijn bed stap. Wanneer het mooi weer is ga ik in mijn cabrio naar het werk, maar over het algemeen pak ik de fiets. Rond 07:45 uur kom ik op het werk aan. Hier kleed ik mij om en drink ik een bakje koffie met mijn collega’s. De klussen worden dan verdeeld en om 08:00 uur begint mijn werkdag. 


Een van mijn favoriete momenten van de dag is… 

Eigenlijk vind ik alle momenten van de dag leuk. De afwisseling tussen de werkzaamheden en de uitdaging die in sommige klussen zit geven mij een voldaan gevoel. Je hebt namelijk altijd eer van je werk!  


Momenten van ontspanning 

De pauze is voor mij een moment van ontspanning. Ik vind het lekker om even alleen te zitten en op mijn telefoon te kijken of de pauzes juist door te brengen met mijn collega’s. Daarnaast vind ik het heerlijk om de hele dag keihard mee te zingen met de muziek. Hier denken mijn collega’s nog wel eens anders over… 


Belangrijkste dagelijkse werkzaamheden 

Als ik ’s ochtends op het werk kom krijgen we een werkorder van onze werkplaatschef. Daar staat informatie op over de betreffende auto, de benodigde onderdelen en de kritische punten waar we extra goed op moet letten. Daarnaast staat er een barcode op de werkorder. Deze scannen we zodat we kunnen klokken hoelang de klus duurt. Dit kunnen we per werkzaamheid aangeven, zodat we exact weten hoelang we met een bepaalde werkzaamheid bezig zijn.  

We beginnen altijd met het wassen en uitlezen van de auto’s. Als we de auto voor de eerste keer zien dan kun je al redelijk inschatten wat er met die auto aan de hand is. Als we de auto eenmaal op de brug zetten dan doen we een visuele check en starten we de klus door middel van demontage van de onderdelen die beschadigd zijn of gerepareerd moeten worden. 

We kunnen dan ook meteen kijken of er andere werkzaamheden nodig zijn. Na de visuele check geven we terugkoppeling aan de schadecalculators, zodat zij de benodigde (extra) onderdelen kunnen bestellen en de klanten op de hoogte kunnen stellen. Ondertussen gaan wij aan de slag met de beschadigde onderdelen, zoals bijvoorbeeld reparatie van het plaatwerk. De duur van de klus kan variëren van een halfuur tot soms wel een week. Na het herstellen van de schade gaat het plaatwerk naar de collega’s van de voorbewerking/spuiterij. Wanneer zij klaar zijn komt de auto weer bij ons terug, waarna we de auto weer opbouwen met de gerepareerde of nieuwe onderdelen. Daarna wassen we de auto opnieuw en lezen we deze nogmaals uit. Onze werkplaatschef doet vervolgens nog een eindcontrole.  

Veelvoorkomende werkzaamheden zijn: 
Het vervangen van spatschermen, portieren, dorpels en achterpanelen. Naast mijn werk als Eerste Autoschadehersteller, lever ik om de week auto’s af aan klanten die de auto weer komen halen na het herstellen van de schade. Daarnaast sorteer ik elke maandagochtend de onderdelen in het magazijn en leg ik deze per kenteken klaar.  


Waar blink jij in uit?  

Ik heb oog voor detail, waardoor ik een auto altijd vol tevredenheid weer oplever. En ik ben leergierig, waardoor ik graag alles wil weten en kunnen. Op deze manier heb ik inmiddels veel kennis op kunnen doen.