volkswagenbusportret-aartvangeffen-3

75 jaar Volkswagen: de collectie van ondernemer en liefhebber Aart van Geffen

Dit jaar is het precies 75 jaar geleden dat Volkswagen in Nederland gestalte kreeg. Een succesverhaal dat destijds begon met een pennenstreek van de Nederlandse ondernemer Ben Pon; een schets die uiteindelijk de basis legde voor de allereerste Volkswagen-bus. Deze eerste generatie Transporter - kortweg de T1 - wist sindsdien samen met zijn opvolgers de harten van veel liefhebbers te winnen. Eén ervan is Volkswagen-fan Aart van Geffen, die na een drukke werkweek het liefst even een blokje om gaat met zijn zeldzame T1 ‘Kastenwagen’ of één van zijn ander Volkswagen-bussen. “Deze auto’s hebben een haast therapeutische uitwerking op me.”

De Volkswagen T1 is het ultieme onthaasten. Naar moderne maatstaven is de 30 pk sterke 1.200cc boxermotor natuurlijk uiterst bescheiden gemotoriseerd, maar dat deert de trotse eigenaar van deze zeldzame ‘Kastenwagen’ (gesloten bestelwagen) uit 1959 geenszins. “Wanneer ik achter het grote stuur ben gestapt en een ritje maak, word ik vanzelf vrolijk. De vriendelijke uitstraling van het gestroomlijnde neusje, het kenmerkende gepruttel van het luchtgekoelde motortje helemaal achterin… Dan voel ik de stress vanzelf wegvloeien.”

Aardappelen in Antwerpen

Aart is al van kleins af aan een ware Volkswagen-adept. “Ik weet nog dat ik met m’n zwager naar de Antwerpse havens mee mocht om aardappelen te lossen,” mijmert hij. “Als het vrachtschip vol was, werd het ruim afgesloten en kwam op het dek nog een aantal gebruikte bestel-T1’s te staan, bestemd voor export naar Afrika.” Een beeld dat op de 14-jarige Van Geffen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. De liefde voor Volkswagen bloeide in deze jaren in alle hevigheid op: “Van de Transporters heb ik alle folders. Zelfs van de allereerste Spijlbusjes is de verzameling compleet.”

Aart startte 28 jaar geleden zijn eigen bedrijf. Al snel kwam de eerste bestelbus, een Volkswagen T3. Inmiddels is het bedrijf flink gegroeid, en als specialist in de verkoop en installatie van duurzame kozijnen, heeft Aart een hele vloot bestelwagens voor zijn werknemers ingezet. “We hebben in het verleden alle Volkswagens gehad: van de eerste T3 tot de huidige T6.1. Toen ik de T3 verving door een toen nieuwe T4, vond ik het zonde om het oude busje weg te doen. Dat was het immers het begin van mijn bedrijf.”

Als de brandweer …

Tot en met de T5 heeft Aart de gehele T-reeks compleet – als autoverzameling. Het kroonjuweel uit de collectie is uiteraard de T1. “Toen ik die kocht, werd een droom werkelijkheid. Ik vond de T1 in Duitsland, het is een zogenaamde ‘Kastenwagen’ uit 1959,” vertelt Aart. “De auto had bij een papierfabriek dienst gedaan als brandweerwagen. Er is in al die tijd erg weinig met de auto gereden, toen ik ‘m kocht stond er pas 13.500 kilometer op de teller!”

Nadat de auto naar Nederland was getransporteerd, begon Aart met de restauratie. Al hoefde er eigenlijk maar heel weinig aan de auto te gebeuren. “Ik kreeg gelukkig veel hulp van Ajo Fliervoet, die voor veel Nederlandse films en tv-series altijd de auto’s leverde,” vertelt Aart. “Het heeft toch nog zo’n jaar of drie geduurd voordat de auto helemaal klaar was. Daarbij is de auto gespoten in onze bedrijfskleuren. Om in de sfeer van de jaren vijftig te blijven, hebben we de bedrijfsnaam handmatig met een penseel op de zijkanten laten schilderen.”
 

‘Semaforen’ in plaats van knipperlichten

Wat maakt de T1 van Aart nou zo bijzonder? “Heb jij wel eens geprobeerd om een mooie ‘Kastenwagen’ te vinden? Kleine kans dat ’t lukt! Er worden heel veel mooi gerestaureerde T1’s te koop aangeboden, maar dat zijn allemaal auto’s met zijruitjes of voor personenvervoer, met een of meerdere banken achterin. Bij deze T1 ontbreken zelfs de knipperlichten op de neus. Je geeft richting aan met de uitklappende ‘semaforen’ vlak achter de voorportieren.”

Dat de T1 gekoesterd wordt, lijdt geen enkele twijfel. Maar dat geldt net zo goed voor de T2, de T3, de T4 en de T5 uit de verzameling van Aart. “Ik heb vroeger ook een Schwimmwagen en een Kübelwagen gehad, maar daar deed ik veel te weinig mee,” draagt Aart zijn liefde voor Volkswagen verder uit. “Die heb ik zodoende weer verkocht. Momenteel wordt de T2 gerestaureerd.” Ook dit busje is zodoende van een toekomst in topconditie verzekerd.

Bedrijfsmatig wordt naar de ID. Buzz gekeken

Regelmatig gaat Aart met zijn auto’s naar beurzen en Volkswagen-evenementen. “Overal waar je met een klassiek Volkswagen-busje komt, krijg je zoveel leuke reacties. De T1 maakt altijd veel oude verhalen los. Alleen de ontmoeting met al deze enthousiaste mensen, maakt de hobby al zo leuk.” Bedrijfsmatig wordt natuurlijk vooral naar de toekomst gekeken. “De elektrische ID. Buzz is in wezen volgens hetzelfde concept ontwikkeld als de T1, weer met achterwielaandrijving en de motor achterin.” Aart heeft zijn belangstelling in de nieuwe ID. Buzz Cargo al kenbaar gemaakt bij de dealer. “De ID. Buzz is de bestelbus van de toekomst. Een prachtige aanvulling op de collectie.”
 

Bus tot Buzz tour

Dit jaar is het precies 75 jaar geleden dat de Nederlandse ondernemer Ben Pon de iconische Volkswagen T1 bus schetste. Dit jaar introduceert Volkswagen bovendien de eerste compleet elektrische bus: de ID. Buzz, en dat is reden voor een speciaal feestje. De Bus tot Buzz Tour op 1 juni wordt een onvergetelijke rit met de 75 mooiste en meest bijzondere Volkswagen busjes - geselecteerd door een onafhankelijke jury - van de afgelopen 75 jaar.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.